logo

مرکز تعمیرات تخصصی اتومبیل رنو تعمیرگاه تخصصی ایران رنو در زمینه ی مکانیکی . برق خودرو . جلوبندی . تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده . تعویض روغن گیربکس و موتور . تعویض تسمه تایم انواع خودروهای شرکت رنو فعالیت می نماید. بهره مندی تعمیرگاه تخصصی رنو از تخصص کارکنان حرفه ای موجب شده است در ارائه ی کامل ترین سرویس ها پیشرو باشد. مکانیک ماشین های رنو باید با تجربه و حرفه ای باشد ما بهترین تعمیرکاران را در تعمیرگاه رنو تهران داریم تعمیرگاه رنو بهترین مرکز تخصصی رنو در تهران به نام ایران رنو میباشد خدمات در تعمیرگاه رنو به صورت تخصصی انجام میشود

اطلاعات تماس

مهندس حامد رضایی 09120996450

مهندس قدردان 09128896509

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

info@renoir.ir

خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

شنبه تا پنج شنبه از 8:00 تا 6 بعدظهر

استارت ال ۹۰ کجاست؟+ محل دقیق و اجزای تشکیل دهنده آن


blog

موتور استارت یا همان قطعه استارت ال ۹۰ به عنوان یک قطعه ضروری الکتریکی مکانیکی، در موتور خودروهای ال ۹۰ جایگذاری شده و راه‌اندازی موتور اصلی بر عهده آن می‌باشد. استارت‌ خودرو ال نود در قسمت پایینی موتور خودرو در نزدیکی قطعه میل لنگ اصلی موتور نصب گشته است. شما می‌توانید استارت‌ ال ۹۰ را در پشت موتور خودرو یا زیر منیفولد ورودی هوا، نزدیک به گیربکس مشاهده کنید.

محل دقیق استارت ال ۹۰

اگر در روبروی خودروهای ال ۹۰ بایستید، در قسمت پایین‌تر منیفولد ورودی هوا یا سمت راست موتور، به آسانی می‌توانید استارت آن را مشاهده کنید. استارت ال ۹۰ در واقع یک قطعه استوانه‌ای شکل و بزرگ بوده که روبروی گیربکس موتور، در کنار میل لنگ و زیر دسته موتور با چند پیچ به شکل محکم نصب شده است. این قطعه در فضای بسته موتور جا گرفته و برای دسترسی به آن ابتدا باید قطعات نزدیک به موتور و قاب محافظ آن جدا شود. شما در هنگام باز کردن درب کاپوت ال ۹۰، اگر قسمت راست موتور خودرو زیر لوله‌های بزرگ ورودی هوا به موتور آن را مشاهده نمایید، می‌توانید در بالای گیربکس استارت ال ۹۰ را ببینید.

اجزاء اصلی استارت

اجزای مهم و اصلی استارت ال ۹۰ در موارد زیر به طور کامل توضیح داده شده‌اند که عبارتند از:

  • موتور استارت: قلب استارت خودروهای ال ۹۰ که در این قسمت انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل شده و باتری خودرو را راه‌اندازی خواهد کرد.
  • سولنوئید استارت: این قطعه الکترومکانیکی در استارت ال ۹۰ به عنوان کلید برق عمل خواهد کرد. در زمان چرخاندن سوئیچ استارت ال ۹۰، سولنوئید وظیفه رساندن جریان برق به موتور استارت را بر عهده داشته و علاوه بر آن پین متصل شده به چرخ دنده را به قسمت فلایویل موتور خودرو هل می‌دهد.
  • چرخ دنده استارت: این چرخ دنده کوچک به وسیله سولنوئید چرخ دنده بزرگ فلایویل موتور حرکت داده شده تا موتور ال ۹۰ روشن شود.
  • فلایویل: قطعه مورد نظر بر روی میل لنگ متصل شده و قطعه میانی بین استارت و چرخ دنده برای چرخاندن موتور خودرو محسوب می‌شود. فلایویل به استارت ال ۹۰ کمک خواهد کرد تا نیروی لازم برای روشن شدن موتور را منتقل نماید.
  • محفظه استارت: این محفظه از یک بدنه فلزی ساخته شده و تمام قطعات داخلی را برای نگهداری و محافظ، در خود نگه داشته است.
  • سیم‌کشی‌های استارت و قسمت برق گیر آن: کانکترها و سیم‌کشی‌های لازم برای تامین برق استارت به موتور و سایر قسمت‌های آن وجود دارد.
  • کلاهک کربنی: این قطعه در قسمت درونی موتور استارت قرار گرفته و تماس الکتریکی را میان قطعات ثابت و متحرک موتور ال ۹۰ برقرار می‌سازد.
  • کموتاتور: این قطعه استوانه‌ای شکل به کلاهک کربنی استارت متصل شده و جریان لازم برق را به سیم پیچ‌های استارت منتقل خواهد کرد.

به طور کلی استارت خودروهای ال ۹۰ دارای قطعاتی همچون کلاهک کربنی، بدنه استارت، چرخ دنده استارت، موتور استارت و سیم‌کشی‌های لازم می‌باشد.

یکی از مواردی که باعث عملکرد بهتر خودرو میشود تعویض قطعات مصرفی در زمان صحیح است بدین منظور زمان تعویض تسمه دینام ال ۹۰ یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشت.

نحوه کارکرد استارت ال نود

برای اولین بار موتور ال نود به واسطه استارت خودرو و چرخاندن سوئیچ به حرکت در می‌آید. عملکرد استارت ال ۹۰ به شکل مرحله به مرحله در موارد زیر توضیح داده شده که عبارتند از:

• چرخاندن سوئیچ و فشردن دکمه استارت: قرار گرفتن سوئیچ استارت در مرحله سوم به معنای استارت زنی محسوب شده و جریان ضعیفی را از باتری خودرو به قسمت سولنوئید استارت منتقل خواهد کرد. در این مرحله تحریکات لازم در قسمت داخلی سولنوئید استارت ال نود یا همان آهنربای الکتریکی آن ایجاد می‌شود.

• بعد از فعال شدن سولنوئید استارت، برق قوی ایجاد شده توسط باتری به قسمت موتور استارت منتقل شده و همزمان با آن چرخ دنده و فلایویل موتور آن نیز به حرکت در می‌آید. از آنجایی که فلایویل به میل لنگ خودرو متصل بوده، سبب چرخیدن و روشن شدن موتور خودرو می‌شود.

• در مرحله سوم بعد از چرخیدن موتور استارت، روتور داخلی آن نیز به چرخش درآمده و میل لنگ خودرو نیز به حرکت در می‌آید.

• چرخیدن میل لنگ در خودروی ال ۹۰، سبب وارد شدن سوخت به موتور و فعال شدن جرقه شمع‌ها و روشن شدن موتور بنزینی خودرو می‌شود.

بعد از روشن شدن موتور ال ۹۰ و رها شدن سوئیچ، سولنوئید استارت از کار افتاده و چرخ دنده‌های استارت نیز از قطعه فلایویل جدا خواهند شد. استارت ال ۹۰ در صورت خرابی یا از کار افتادگی، موتور خودرو را از کار انداخته و هیچ احتراقی نیز صورت نمی‌گیرد.

روشن‌ چراغ‌ها و روشن نشدن موتور خودرو، شنیدن صدای تق‌تق و استارت نزدن، چرخاندن چند باره سوئیچ و روشن شدن ماشین ال ۹۰، از نشانه‌های خراب شدن استارت آن محسوب می‌شوند و برای تعمیر باید به یک تعمیرگاه ال نود در تهران مراجعه کنید.

دلایل احتمالی کار نکردن استارت ال ۹۰

از دلایل احتمالی که سبب از کار افتادن استارت ۹۰ می‌شوند می‌توان موارد زیر را نام برد که عبارتند از:

• خالی یا ضعیف شدن باتری خودرو: کمتر شدن ولتاژ باتری، سبب ضعیف شدن استارت یا از کار افتادن آن می‌شود. در این مواقع معمولاً چراغ‌های ال ۹۰ کم نور شده و استارت آن شروع به تق تق کردن خواهد کرد.

شل یا سولفات شدن اتصالات برق: زمانی که کابل‌های قطب‌های باتری یا سیم‌کشی‌های استارت ال ۹۰ دچار سولفات شدن، زنگ زدگی یا شلی شوند، معمولاً استارت از کار افتاده و ضعیف می‌شود. در این مواقع باید اتصال بدنه به باتری، قطب منفی و مثبت باتری و سیم ضخیم متصل به استارت ال ۹۰ را کاملاً بررسی کنید.

• خراب شدن خود استارت ال ۹۰: زمانی که تمام قطعات سالم باشد ولی استارت ال ۹۰ کار نکند، به این معنی است که استارت آن سوخته و به طور کامل باید تعویض شود.

اشکال در سوئیچ، اختلال در مغزی استارت، خرابی سولنوئید استارت، گیر کردن پینیون استارت، تغییرات دمایی شدید در موتور، مشکلات مکانیکی داخل موتور و مشکل در سیستم ضد سرقت ال ۹۰ از مواردی هستند که خرابی استارت آن را نشان می‌دهند.

مغزی سوئیچ ال ۹۰ وظیفه ارسال سیگنال به سیستم استارت خودرو را دارد و در صورت خرابی مغزی سوئیچ ال نود سیستم قادر به روشن کردن موتور نخواهد بود.

هزینه تعمیر استارت ال نود

هزینه قطعه جزئی از استارت ال ۹۰ یا تعویض کردن کامل آن، با همدیگر متفاوت بوده و به طور کلی بر اساس نوع خرابی این قطعه مشخص می‌شود. تعویض کردن زغال استارت در صورت خرابی، هزینه تقریبی ۲۵۰ الی ۴۵۰ هزار تومان دارد. تعویض کردن کامل استارت اصلی شرکتی خودروی ال ۹۰، تقریباً بین ۳ الی ۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: 

۰۹۱۲۰۹۹۶۴۵۰

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *