logo

مرکز تعمیرات تخصصی اتومبیل رنو تعمیرگاه تخصصی ایران رنو در زمینه ی مکانیکی . برق خودرو . جلوبندی . تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده . تعویض روغن گیربکس و موتور . تعویض تسمه تایم انواع خودروهای شرکت رنو فعالیت می نماید. بهره مندی تعمیرگاه تخصصی رنو از تخصص کارکنان حرفه ای موجب شده است در ارائه ی کامل ترین سرویس ها پیشرو باشد. مکانیک ماشین های رنو باید با تجربه و حرفه ای باشد ما بهترین تعمیرکاران را در تعمیرگاه رنو تهران داریم تعمیرگاه رنو بهترین مرکز تخصصی رنو در تهران به نام ایران رنو میباشد خدمات در تعمیرگاه رنو به صورت تخصصی انجام میشود

اطلاعات تماس

مهندس حامد رضایی 09120996450

مهندس قدردان 09128896509

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

info@renoir.ir

خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

شنبه تا پنج شنبه از 8:00 تا 6 بعدظهر

علائم خرابی گیربکس cvt شامل چه مواردی است ؟


blog

گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission) یا جعبه‌دنده متغیر پیوسته، یکی از نوآورانه‌ترین انواع گیربکس‌ها در دنیای خودرو است. برخلاف گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک معمولی که از دنده‌های ثابت برای تغییر سرعت استفاده می‌کنند، گیربکس CVT توانایی تغییر پیوسته نسبت دنده‌ها را بدون هیچ‌گونه احساس قطع و وصل دارد.

علائم خرابی گیربکس cvt

اما مانند هر تکنولوژی دیگری، گیربکس‌های CVT هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند که عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله به بررسی علائم خرابی گیربکس CVT و علل آن خواهیم پرداخت تا بتوانید از آسیب‌های جدی جلوگیری کنید.

لرزش غیرعادی هنگام رانندگی

یکی از رایج‌ترین علائم خرابی گیربکس CVT لرزش یا تکان‌های غیرعادی در هنگام حرکت است. این مشکل ممکن است زمانی رخ دهد که سیستم انتقال قدرت نتواند به درستی نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل کند. لرزش‌ها زمانی بیشتر به چشم می‌آیند که خودرو در حال شتاب‌گیری است یا در دور موتورهای پایین قرار دارد.

صدای ناله یا کوبش

در گیربکس‌های CVT که به صورت پیوسته نسبت دنده‌ها را تغییر می‌دهند، باید تعویض دنده‌ها بی‌صدا انجام شود. اگر متوجه صدای ناله یا کوبش از گیربکس شدید، این می‌تواند نشانه‌ای از خرابی قطعات داخلی گیربکس باشد. اغلب این صدا زمانی شنیده می‌شود که قطعات داخلی گیربکس مثل قرقره‌ها، تسمه یا حتی بلبرینگ‌ها دچار فرسودگی یا آسیب شده‌اند.

بوی سوختگی یکی از علائم خرابی گیربکس cvt

اگر در حین رانندگی بوی سوختگی از گیربکس به مشام برسد، این می‌تواند به دلیل داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس باشد. روغن گیربکس CVT برای انتقال قدرت و کاهش اصطکاک میان قطعات به کار می‌رود، اما اگر سیستم خنک‌کننده کار نکرده یا سطح روغن پایین باشد، گرمای اضافی تولید شده می‌تواند باعث سوختن روغن و ایجاد بوی سوختگی شود.

عدم حرکت در حالت D یا R

گاهی اوقات متوجه می‌شوید که خودرو در حالت رانندگی (D) یا عقب‌گرد (R) حرکت نمی‌کند یا حرکت آن به شدت کند و غیرعادی است. این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی در کلاچ‌های گیربکس یا مشکلاتی در سیستم کنترل الکترونیکی گیربکس باشد.

نشتی روغن گیربکس

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس CVT، نشتی روغن است. اگر سطح روغن گیربکس کاهش یابد، عملکرد گیربکس دچار اختلال می‌شود. نشتی روغن در محل اتصالات و شفت‌های گیربکس رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به کاهش سطح روغن و آسیب به اجزای مختلف گیربکس شود.

کاهش شتاب‌گیری یا تغییرات ناگهانی در شتاب

در خودروهایی که از گیربکس CVT استفاده می‌کنند، شتاب‌گیری به صورت یکنواخت و پیوسته است. اگر متوجه کاهش شتاب‌گیری یا تغییرات ناگهانی در شتاب خودرو شدید، گیربکس نمی‌تواند به درستی نسبت دنده‌ها را تنظیم کند.

روشن شدن چراغ چک موتور یا گیربکس

چراغ چک موتور یا گیربکس که در داشبورد روشن می‌شود، نشان‌دهنده وجود مشکلی در یکی از اجزای سیستم انتقال قدرت است. گاهی اوقات به دلیل خرابی در سنسورها، سیستم کنترل الکترونیکی یا خود گیربکس این مشکل پیش می‌آید. اگر این چراغ روشن شد، بهتر است هر چه سریع‌تر خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید تا مشکل به‌طور دقیق بررسی و رفع شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک باد که باید جهت بررسی دقیق تر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

دلایل خرابی گیربکس CVT

چند عامل اصلی می‌تواند منجر به خرابی گیربکس CVT شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

عدم نگهداری صحیح روغن گیربکس: روغن گیربکس برای عملکرد روان و جلوگیری از اصطکاک اضافی بین قطعات داخلی گیربکس ضروری است. عدم تعویض منظم روغن گیربکس یا استفاده از روغن نامناسب می‌تواند به خرابی زودرس گیربکس منجر شود.

آسیب به تسمه یا زنجیر گیربکس: یکی از قطعات کلیدی گیربکس CVT تسمه یا زنجیر است که نیرو را از قرقره‌ها منتقل می‌کند. آسیب به این قطعه می‌تواند به خرابی گیربکس منجر شود و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. در صورتی که این علائم برای خودرو مگان شما پیش بیاید میتوانید با مراجعه به تعمیرگاه مگان تهران به بررسی بهتر خودروی خود بپردازید.

مشکلات در سیستم کنترل الکترونیکی: گیربکس‌های CVT دارای سیستم‌های کنترل الکترونیکی پیچیده‌ای هستند که وظیفه تنظیم دقیق دنده‌ها را بر عهده دارند. خرابی در این سیستم‌ها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد گیربکس شود.

فرسودگی قطعات داخلی: مانند هر سیستم مکانیکی دیگر، قطعات داخلی گیربکس CVT نیز با گذر زمان دچار فرسودگی می‌شوند. این فرسودگی می‌تواند منجر به آسیب به قطعات دیگر گیربکس و کاهش کارایی آن شود.

عمر مفید گیربکس سی وی تی

در صورتی که سرویس‌های دوره‌ای گیربکس سی وی تی به‌موقع انجام شوند، روغن گیربکس در فواصل مناسب تعویض گردد و راننده از سبک رانندگی صحیحی استفاده کند، این گیربکس می‌تواند بین ۱۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشد.

علت تقه زدن گیربکس cvt

تقه زدن گیربکس یکی از نشانه‌های واضح بروز مشکل در سیستم انتقال قدرت است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی این خرابی شامل:

کاهش یا آلودگی روغن گیربکس
خرابی شیر برقی (سلونوئیدها)
مشکلات در سیستم کنترل الکترونیکی
خرابی تسمه یا زنجیر گیربکس
فرسودگی پولی‌های گیربکس

تشخیص تقه زدن گیربکس سی وی تی

چگونه متوجه شویم که گیربکس CVT دچار مشکل شده است؟

هنگام تغییر حالت دنده (D به R یا برعکس) صدای تقه شنیده می‌شود.
خودرو در هنگام شتاب‌گیری یا ترمزگیری ضربه‌های محسوسی دارد و حرکت آن نرم و یکنواخت نیست.
هنگام حرکت در سرعت‌های پایین (مثلاً در ترافیک) گیربکس لگد می‌زند.
صداهای غیرعادی مثل زوزه یا تقه‌های مداوم از ناحیه گیربکس به گوش می‌رسد.
دور موتور به‌صورت نامنظم بالا و پایین می‌شود بدون اینکه فشاری روی پدال گاز وارد کنید.

درصورتی که خودروی مگان شما نیاز به تعمیر داشته باشد میتوانید به تعمیرگاه مگان تهران مراجعه کنید.

هزینه تعمیر

هزینه تعمیر خرابی گیربکس cvt بسته به نوع مشکل و مدل خودرو متغیر است، اما به‌طور کلی تعمیرات این نوع گیربکس گران‌تر از گیربکس‌های دستی و اتوماتیک سنتی است. برخی از هزینه‌های احتمالی شامل موارد زیر هستند:

تعویض روغن گیربکس: بین ۲ تا ۶ میلیون تومان (بسته به نوع خودرو و برند روغن)

تعویض شیر برقی: حدود ۵ تا ۱۵ میلیون تومان

تعویض تسمه یا زنجیر گیربکس: بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان

تعویض کامل گیربکس: در برخی خودروها مانند نیسان و تویوتا، هزینه تعویض کامل گیربکس CVT ممکن است بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

چگونه از خرابی گیربکس CVT جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خرابی گیربکس CVT و افزایش عمر مفید آن، رعایت چند نکته ضروری است:

تعویض منظم روغن گیربکس: روغن گیربکس باید به طور منظم تعویض شود. این کار باعث می‌شود که گیربکس در بهترین شرایط ممکن عمل کند و از ایجاد مشکلات ناشی از کمبود یا خرابی روغن جلوگیری شود.

رعایت اصول رانندگی صحیح: تغییرات ناگهانی در سرعت یا استفاده از دنده در شرایط غیرضروری می‌تواند به گیربکس آسیب برساند. رانندگی نرم و یکنواخت به طول عمر گیربکس کمک می‌کند.

مراجعه به تعمیرکار متخصص: اگر هر یک از علائم خرابی گیربکس CVT را مشاهده کردید، بهتر است برای تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل به‌طور دقیق تشخیص داده و رفع شود.

جمع‌بندی

گیربکس‌های CVT به دلیل نرمی و بی‌صدا بودن در تغییرات دنده در خودروهای مدرن خیلی استفاده می‌شود. این گیربکس‌ها گاهی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که عملکرد خودرو را کاهش می‌دهد. شناسایی زودهنگام علائم خرابی و انجام تعمیرات لازم می‌تواند به حفظ عملکرد بهینه گیربکس کمک کند و از هزینه‌های سنگین تعمیر جلوگیری نماید.

سوالات متداول

۱. چرا گیربکس CVT لرزش می‌کند؟

لرزش در گیربکس CVT به دلیل خرابی در سیستم تسمه یا زنجیر، مشکلات در قرقره‌ها، یا اختلال در سیستم کنترل گشتاور است.

۲. چگونه می‌توانم عمر گیربکس CVT را افزایش دهم؟

برای افزایش عمر گیربکس CVT، مهم است که روغن گیربکس را به موقع تعویض کرده و از استفاده از روغن نامناسب پرهیز کنید.

۳. آیا خرابی گیربکس CVT هزینه‌های سنگین دارد؟

بله، تعمیرات گیربکس CVT به دلیل پیچیدگی‌های سیستم و نیاز به قطعات خاص کمی هزینه‌های سنگینی دارد. نگهداری مناسب و شناسایی زودهنگام علائم خرابی می‌تواند به کاهش هزینه‌های تعمیر کمک کند. همچنین مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک شرق تهران میتواند به شما در تعمیر خودرو کمک کند.

آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: 

۰۹۱۲۰۹۹۶۴۵۰

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *