گیربکس ماشین، شامل دو نوع دستی و اتوماتیک میباشند. در گیربکس دستی همانطور که از نامش بر میآید، تعویض دنده توسط راننده انجام میشود. در حالی که گیربکسهای اتوماتیک به شکل خودکار و بدون دخالت راننده، دنده را متناسب با سرعت تنظیم میکنند.
اما نمونههای دیگری هم داریم که تحت عنوان دبل کلاچ یا گیربکس نیمه اتوماتیک شناخته میشوند. رنو تالیسمان نیز از گیربکسهای نمونهی سوم برخوردار است. بدیهی است که تعمیر گیربکس و تعویض دبل کلاچ رنو تالیسمان به دانش فنی خاصی نیاز دارد و تکنسینها بایستی مهارتهای خود را متناسب با خصیصههای این گیربکسها سازگار نمایند.
مهمترین علائم خرابی گیربکس رنو تالیسمان
قبل از آنکه مشکل گیربکس شما جدیتر شود، خودرو با علائمی به شما هشدار میدهد. آشنایی با این نشانهها به شما کمک میکند تا با اقدام به موقع، از هزینههای سنگینتر جلوگیری کنید. شایعترین علائم خرابی گیربکس تالیسمان عبارتند از:
- لرزش خودرو هنگام شروع حرکت (به خصوص در ترافیک).
- تقه زدن و ضربههای محسوس هنگام تعویض دندهها.
- روشن شدن چراغ چک گیربکس و نمایش پیغام خطای “Check Gearbox” روی نمایشگر.
- گاز هرز خوردن خودرو و عدم شتابگیری مناسب.
- تاخیر در درگیر شدن دندهها، مخصوصاً در حالت D (حرکت) یا R (عقب).
- احساس خلاصی ناگهانی گیربکس در حین رانندگی.
در صورت مشاهده هر یک از این موارد، توصیه میشود در اولین فرصت برای عیبیابی تخصصی به تعمیرگاه مراجعه کنید.
بررسی تعمیر گیربکس و تعویض دبل کلاچ رنوتالیسمان
تعمیر گیربکس و تعویض دبل کلاچ رنو تالیسمان شامل نکات و موارد متعددی است. اولین و مهمترین گام، عیبیابی دقیق با استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی رنو (Clip) است تا منشأ اصلی خطا مشخص شود. به عنوان مثال، تعویض روغن این نوع گیربکسها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با دقت و تخصص کافی انجام شود، زیرا این فرآیند به صورت کاملاً دستی انجام میشود.
گیربکسهای DCT از روغنهای مخصوص با گرید خاص استفاده میکنند و هر دو کلاچ موجود در این سیستم باید در تماس کامل با روغن باشند. به طور کلی، گیربکسهای اتوماتیک به دلیل استفاده از جریان روغن برای انتقال گشتاور (ساختار هیدروالکترومکانیکی)، نسبت به گیربکسهای دستی حساسیت بیشتری دارند.
همچنین حجم روغن موتور تالیسمان از سری نکاتی است که باید به آن توجه کرد تا عملکرد خودرو بهبود یابد.
اجزای مختلف گیربکس DCT تالیسمان
گیربکس یکی از پیچیدهترین و پرجزئیاتترین قطعات خودرو به شمار میآید. جعبهدنده و بهطور کلی سیستم انتقال نیرو در خودرو هرچه پیشرفتهتر باشد، اجزای بیشتری را در بر میگیرد و نیاز به تخصص بیشتری برای تعمیر و نگهداری دارد. اجزای اصلی این سیستم شامل موارد زیر است:
- رویه کلاچ
- شفت خارجی
- شفت داخلی
- فنر دیافراگم
- پوسته کلاچ
- فنر مارپیچ
- عایق
- پیستون و فنرهای بازگرداننده
- صفحه کلاچ
- دیسک اصطکاک
- صفحه فشار
- حلقه اسناپ
این اجزا همگی نقش مهمی در عملکرد صحیح گیربکس ایفا میکنند. و تعمیرکار متخصص باید با وظیفه هر یک به خوبی آشنا باشد تا بتواند عیبیابی دقیقی انجام دهد.
نحوه تعویض روغن گیربکس دبل کلاچ رنو تالیسمان
پیش از آشنایی با نحوه تعویض روغن، توجه داشته باشید که گیربکس رنو تالیسمان از نظر ابعاد بزرگتر از سایر گیربکسها است. اما این موضوع به معنای بیشتر بودن حجم روغن آن نیست. به طور کلی، ظرفیت روغن گیربکس تالیسمان حدود ۳.۵ لیتر است که هنگام تخلیه و تعویض روغن، حدود ۳ لیتر آن تخلیه میشود.
گیربکس تالیسمان یک پیچ تخلیه دارد که باید در ابتدا باز شود و سپس روغن جدید از محل مخصوص تزریق روغن وارد گیربکس شود. هرز خوردن گیربکس میتواند به دلیل فرسودگی کلاچها باشد، اما این تنها دلیل نیست. عدم روغنرسانی مناسب به پشت کاسه کلاچ نیز میتواند موجب هرز خوردن گیربکس شود.
هزینه تعمیر گیربکس رنو تالیسمان چقدر است؟
یکی از اولین سوالات صاحبان این خودرو، هزینه تعمیرات است. قیمت نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد:
- میزان آسیب و نوع خرابی: برای مثال، هزینه تعویض کیت کلاچ با هزینه تعمیر مکاترونیک متفاوت است.
- قطعات مورد نیاز: استفاده از قطعات اصلی و اورجینال رنو هزینه بیشتری نسبت به قطعات متفرقه دارد، اما دوام و کیفیت آن تضمین شده است.
- اجرت تعمیرکار: دستمزد تعمیر بر اساس پیچیدگی کار و تخصص تعمیرگاه تعیین میشود.
برای اطلاع از هزینه دقیق، لازم است خودرو توسط کارشناس بررسی و عیبیابی شود. یک تعمیرگاه معتبر، پس از تشخیص مشکل، فاکتور شفافی از تمام هزینهها را به شما ارائه خواهد داد.
نکات مهم در تعمیر گیربکس و تعویض دبل کلاچ رنو تالیسمان
زمان تعویض روغن گیربکس تالیسمان
با توجه به هزینههای تعویض روغن، نیاز نیست زود به زود این کار انجام شود. اما به تأخیر انداختن آن نیز میتواند عواقبی، بهویژه برای دبل کلاچ، داشته باشد. ترجیحاً روغن گیربکس تالیسمان هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شود. البته این زمان به نوع رانندگی و شرایط کارکرد خودرو نیز بستگی دارد و ممکن است در برخی موارد نیاز به تعویض روغن پس از ۳۰ هزار کیلومتر باشد. تعمیرگاه تخصصی تالیسمان ارائه دهنده خدمات به شما در این زمینه است.
بررسی خطاهای گیربکس
اگر در تغییر دندهها مشکل احساس کردید یا انتقال دنده بهدرستی انجام نمیشود، باید سریعاً به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. تعمیرکاران با استفاده از دستگاههای تخصصی مشکل گیربکس شما را تشخیص داده و رفع میکنند. اهمیت دادن به سرویسهای دورهای، از پرداخت هزینههای سنگین ناشی از خرابی قطعات جلوگیری میکند. زمان تعویض روغن گیربکس مگان اتومات نیز اهمیت دارد تا مانع از خرابی گیربکس شود.
موتورشویی رنو تالیسمان
بهدلیل حساسیت بالای ساختار الکترونیکی خودروهای رنو، موتورشویی توصیه نمیشود مگر در مواقع ضروری و توسط افراد متخصص.
تقه زدن گیربکس
یکی از مشکلات رایج در گیربکسهای رنو تالیسمان، تقه زدن است. دلایل مختلفی میتواند موجب این مشکل شود که شامل:
نقص فنی در سیستمهای برقی
کمبود یا نبود روغن گیربکس
مشکل در ساعت گیربکس
فرسودگی دسته موتور گیربکس
با رفتن به مرکز تخصصی برای تعویض روغن گیربکس تالیسمان میتوان از مشکلات جدی تر جلوگیری کرد.
دنده اضطراری
دنده اضطراری قابلیتی است که خودروهای اتوماتیک دارند. زمانی که گیربکس بهطور کامل خراب میشود، این سیستم خودرو را در یک دنده خاص، مثلاً دنده ۳، قرار میدهد تا راننده بتواند خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه برساند. فعال سازی آپشن تالیسمان در این مجموعه انجام میشود.
مقایسه تالیسمان و اسپیس نیو
هر دو خودرو از بهترین مدلهای رنو هستند و ۳۶ سیستم مشترک دارند. با این حال، تالیسمان از نظر تجهیزات بهینهتر است. بنابراین، هنگام تعمیر گیربکس یا تعویض دبل کلاچ تالیسمان، باید از قطعات و تجهیزات اصلی و تخصصی استفاده شود. تعمیر گیربکس رنو کپچر نیز از خدمات ماست.
سرویس دورهای گیربکس اتوماتیک تالیسمان
سرویسهای دورهای گیربکس شامل بررسی پمپ، شستشوی فیلتر، و تعویض واشر پمپ است. همچنین، در صورت نیاز به تعویض دبل کلاچ، استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت ضروری است.
سوالات متداول
. آیا گیربکس ساندرو نیز خراب میشود؟
پاسخ بله است، گیربکس ساندرو هم ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی شود و نیاز به تعمیر پیدا کند. شما میتوانید برای تعمیر گیربکس ساندرو اتومات به تعمیرگاه ایران رنو مراجعه کنید.
. آیا لرزش اولیه هنگام حرکت در تالیسمان طبیعی است؟
خیر، لرزش هنگام شروع حرکت، به خصوص در دنده یک، یکی از اولین و شایعترین نشانههای استهلاک و فرسودگی کیت کلاچ در گیربکس دوکلاچه تالیسمان است. این مشکل با گذشت زمان تشدید شده و بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر، در اولین فرصت بررسی شود.
. هزینه تعمیر گیربکس تالیسمان چقدر است؟
هزینه تعمیرات ثابت نیست و به نوع و شدت خرابی بستگی دارد. عواملی مانند نیاز به تعویض دبل کلاچ، تعمیر مکاترونیک، یا فقط تعویض روغن، قیمت نهایی را تعیین میکنند. برای اطلاع دقیق از هزینهها، باید خودرو توسط یک متخصص و با دستگاه دیاگ عیبیابی شود.
. روغن گیربکس تالیسمان را هر چند کیلومتر باید تعویض کرد؟
توصیه کلی کارشناسان، تعویض روغن گیربکس تالیسمان هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر است. با این حال، اگر رانندگی شما بیشتر در ترافیک شهری است یا سبک رانندگی پرشتابی دارید، بهتر است این کار را زودتر، حدود ۳۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر انجام دهید تا از سلامت گیربکس محافظت کنید.
. آیا تقه زدن گیربکس تالیسمان خطرناک است؟
بله، تقه زدن و ضربه هنگام تعویض دنده یک علامت هشدار جدی است. این مشکل میتواند ناشی از کمبود روغن، ایرادات برقی، خرابی ساعتی گیربکس یا فرسودگی دسته موتور باشد. نادیده گرفتن این موضوع میتواند منجر به آسیبهای گستردهتر و پرهزینهتر در مجموعه گیربکس شود.
آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه
موبایل : ۰۹۱۲۰۹۹۶۴۵۰
