logo

مرکز تعمیرات تخصصی اتومبیل رنو تعمیرگاه تخصصی ایران رنو در زمینه ی مکانیکی . برق خودرو . جلوبندی . تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده . تعویض روغن گیربکس و موتور . تعویض تسمه تایم انواع خودروهای شرکت رنو فعالیت می نماید. بهره مندی تعمیرگاه تخصصی رنو از تخصص کارکنان حرفه ای موجب شده است در ارائه ی کامل ترین سرویس ها پیشرو باشد. مکانیک ماشین های رنو باید با تجربه و حرفه ای باشد ما بهترین تعمیرکاران را در تعمیرگاه رنو تهران داریم تعمیرگاه رنو بهترین مرکز تخصصی رنو در تهران به نام ایران رنو میباشد خدمات در تعمیرگاه رنو به صورت تخصصی انجام میشود

اطلاعات تماس

مهندس حامد رضایی 09120996450

مهندس قدردان 09128896509

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

info@renoir.ir

خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

شنبه تا پنج شنبه از 8:00 تا 6 بعدظهر

راهکار و علت انواع کد خطای گیربکس اتوماتیک + راه پیشگیری


blog

گیربکس اتوماتیک به عنوان یک بخش حیاتی در خودرو، با تبدیل خودکار نیروی موتور به سرعت و گشتاور مورد نیاز چرخ‌ها، راحتی بی‌نظیری را برای راننده فراهم می‌کند. این سیستم پیچیده، با هماهنگی دقیق اجزای مکانیکی و الکترونیکی خود، وظیفه تعویض دنده‌ها را بدون دخالت راننده بر عهده دارد. با این حال، بروز هرگونه نقص در این سیستم می‌تواند عملکرد کلی خودرو را مختل کند و به همین دلیل، شناخت نشانه‌های هشداردهنده و کدهای خطا برای جلوگیری از آسیب‌های جدی و پرهزینه بسیار حیاتی است. این مقاله، راهنمایی جامع برای درک عملکرد گیربکس، شناسایی علل مکانیکی و الکتریکی خطاها، و آشنایی با راه‌حل‌های پیشگیری و رفع مشکلات رایج است.

کد خطا معنی کد علت احتمالی (مکانیکی/الکتریکی) راه‌حل پیشنهادی
P0700 خطای عمومی سیستم کنترل گیربکس وجود یک کد خطای دیگر در TCM بررسی با دیاگ تخصصی برای خواندن کدهای دقیق‌تر
P0730 عدم تطابق نسبت دنده کمبود روغن، خرابی شیر برقی، مشکل مکانیکی در دنده‌ها بررسی سطح و کیفیت روغن، مراجعه به متخصص
P0780 خطای تعویض دنده کمبود فشار هیدرولیک، خرابی شیرهای برقی مراجعه به متخصص برای بررسی سیستم هیدرولیک و شیرهای برقی
P0705 خطای سنسور حالت دنده (PRNDL) خرابی سنسور، مشکل در سیم‌کشی یا اتصالات بررسی سیم‌کشی، تعویض سنسور
P0715/P0716/P0717 خطای سنسور سرعت ورودی خرابی سنسور، مشکل در سیم‌کشی بررسی اتصالات، تعویض سنسور
P0720 خطای سنسور سرعت خروجی خرابی سنسور، مشکل در سیم‌کشی بررسی اتصالات، تعویض سنسور

 

نحوه کار گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک سیستمی است که به صورت خودکار نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل کرده و دنده‌ها را تعویض می‌کند. این سیستم، از اجزای مختلفی تشکیل شده که به صورت هماهنگ کار می‌کنند.

اجزای کلیدی آن:

مبدل گشتاور (Torque Converter): این قطعه جایگزین کلاچ بوده و نیروی موتور را از طریق روغن به گیربکس منتقل می‌کند تا موتور در حالت ایستاده خاموش نشود.

چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای (Planetary Gear Set): این مجموعه مسئول تغییر نسبت دنده‌ها برای تنظیم سرعت و گشتاور است.

شیر برقی‌ها (Solenoids) و ساعت گیربکس (Valve Body): این بخش‌ها به عنوان “سیستم فرماندهی” عمل کرده و با هدایت جریان روغن، فرآیند تعویض دنده را مدیریت می‌کنند.

عملکرد صحیح گیربکس اتوماتیک مدرن وابسته به هماهنگی پیچیده بین اجزای مکانیکی و سیستم‌های الکترونیکی آن است. ECU و TCM با پردازش داده‌های دریافتی از سنسورها، زمان بهینه برای تعویض دنده را تعیین می‌کنند. سپس با ارسال فرمان‌های الکتریکی به شیرهای برقی، جریان روغن را برای تعویض دقیق دنده تنظیم می‌کنند.

این یکپارچگی سیستمی به این معنی است که خرابی در یک بخش می‌تواند به سایر بخش‌ها نیز آسیب برساند. به عنوان مثال، کمبود یا کیفیت پایین روغن گیربکس باعث افزایش دما و آسیب به سنسورها می‌شود که در نهایت به خرابی‌های مکانیکی منجر خواهد شد.

اهمیت توجه به خطاهای گیربکس

خطاهای گیربکس، اعم از کدهای ثبت شده در کامپیوتر خودرو یا علائم ظاهری و صوتی، صرفاً نشانه‌های یک خرابی کامل نیستند، بلکه پیام‌های هشداردهنده‌ای هستند که باید جدی گرفته شوند. توجه به این پیام‌ها در مراحل اولیه، از پیامدهای جدی و هزینه‌بر در آینده جلوگیری می‌کند.  پیامدهایی مانند:

افزایش هزینه‌های گزاف: یک مشکل ساده مانند کمبود روغن به علت نشتی روغن گیربکس اتومات یا نقص در یک سنسور، در صورت نادیده گرفته شدن، می‌تواند به آسیب‌های قابل توجهی در قطعات داخلی منجر شود. تعویض به موقع یک سنسور یا یک سرویس ساده، در مقایسه با هزینه تعمیر یا تعویض کامل گیربکس، بسیار ناچیز است.

کاهش ایمنی و عملکرد: مشکلات گیربکس مانند عدم تعویض دنده یا خلاص شدن ناگهانی خودرو می‌تواند در شرایط حساس رانندگی (مانند سبقت‌گیری یا حرکت در سربالایی) بسیار خطرناک باشد و به خطرات جانی منجر شود. علاوه بر این، عملکرد نامناسب گیربکس باعث هرز رفتن گاز، کاهش قدرت و شتاب خودرو و در نهایت افزایش مصرف سوخت می‌شود.

در واقع، یک کد خطای عمومی مانند P0700 که به سادگی می‌گوید “سیستم کنترل گیربکس دچار نقص است”، هشداری برای جلوگیری از یک فاجعه مکانیکی است. نادیده گرفتن این کد می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی شده و در نهایت، هزینه تعمیرات را به شدت افزایش دهد. این الگوی علت و معلولی، اهمیت توجه به کوچکترین نشانه‌ها را نشان می‌دهد تا از تبدیل مشکلات جزئی به خرابی‌های بزرگ و مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک شرق تهران جلوگیری شود.

 

شناخت کدهای خطای گیربکس اتوماتیک

کدهای خطای گیربکس که توسط ماژول کنترل گیربکس (TCM) ثبت می‌شوند، ابزاری حیاتی برای عیب‌یابی دقیق هستند. این کدها، اطلاعاتی درباره منشأ و نوع مشکل به تعمیرکار می‌دهند. خطاها به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

خطاهای الکتریکی: این دسته از خطاها به مشکلات در سیستم‌های الکترونیکی و حسگرها مربوط می‌شوند. نقص در سنسورها، شیرهای برقی، یا اتصالات سیم‌کشی می‌تواند منجر به ثبت این کدها شود. این خطاها معمولاً با تعویض قطعه معیوب یا رفع مشکل سیم‌کشی برطرف می‌شوند.

خطاهای مکانیکی: این خطاها به نقص در اجزای فیزیکی گیربکس مربوط هستند. کمبود یا آلودگی روغن گیربکس ، فرسایش چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها ، یا مشکلات در سیستم هیدرولیک از جمله علل مکانیکی هستند که اغلب نیاز به باز شدن و تعمیر فیزیکی گیربکس دارند.

کد خطای گیربکس اتوماتیک

معرفی کامل کد خطای گیربکس اتوماتیک

در ادامه، به بررسی معانی برخی از کدهای خطای رایج در گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم:

P0700 (عملکرد نامناسب سیستم کنترل گیربکس): این کد یک کد عمومی است که توسط TCM به ECU فرستاده می‌شود. این کد به تنهایی اطلاعات دقیقی از مشکل ارائه نمی‌دهد، بلکه صرفاً نشان‌دهنده این است که TCM خطایی را شناسایی کرده و برای جزئیات بیشتر باید با یک دستگاه دیاگ تخصصی، مستقیماً به TCM متصل شد.

P0730 (عدم تطابق نسبت دنده): این کد زمانی ثبت می‌شود که سرعت چرخش شفت‌های ورودی و خروجی با نسبت دنده انتخابی همخوانی نداشته باشد. علت آن می‌تواند کمبود روغن، خرابی ساعت گیربکس یا فرسودگی قطعات مکانیکی باشد.

P0780 (خطای تعویض دنده): این کد نشان‌دهنده یک مشکل در فرآیند تعویض دنده است و معمولاً به دلیل کمبود فشار هیدرولیک یا خرابی شیرهای برقی رخ می‌دهد.

P0705 (خطای سنسور حالت دنده – PRNDL): این سنسور وظیفه تشخیص موقعیت دسته دنده (P, R, N, D, L) را بر عهده دارد. خرابی آن می‌تواند باعث عدم نمایش صحیح دنده در پشت آمپر یا مشکلات در استارت خودرو شود.

P0715، P0716، P0717 (خطای سنسور سرعت ورودی): این سنسور سرعت شفت ورودی را اندازه‌گیری می‌کند. خرابی آن باعث می‌شود که TCM نتواند زمان دقیق تعویض دنده را تشخیص دهد و در نتیجه، تعویض‌ها با تأخیر یا به شکل نامنظم انجام می‌شوند.

P0720 (خطای سنسور سرعت خروجی): این سنسور سرعت چرخش چرخ‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. عملکرد نادرست آن منجر به تعویض نامنظم دنده و مشکلات شتاب‌گیری می‌شود.

بسیاری از دستگاه‌های دیاگ ارزان‌قیمت تنها قادر به خواندن کدهای ECU هستند. در حالی که کد P0700 صرفاً یک پیام از TCM به ECU است که می‌گوید “من یک مشکل دارم، لطفاً برای جزئیات بیشتر به من مراجعه کن.” برای عیب‌یابی واقعی و دقیق، نیاز به ابزار تخصصی است که بتواند مستقیماً به TCM متصل شده و کدهای دقیق‌تر را بخواند. نادیده گرفتن این نکته، می‌تواند به آزمون و خطا و تعویض قطعات سالم منجر شود.

علل بروز خطاهای گیربکس اتوماتیک

مشکلات گیربکس اتوماتیک می‌تواند ریشه در عوامل مکانیکی یا الکتریکی داشته باشد. اغلب این دو به هم مرتبط هستند.

علل مکانیکی:

  • روغن گیربکس: کمبود یا آلودگی روغن، باعث افزایش اصطکاک و دمای داخلی می شود که به قطعات آسیب می‌رساند.
  • فرسایش قطعات: استفاده طولانی‌مدت، باعث فرسودگی چرخ‌دنده‌ها، یاتاقان‌ها و کلاچ‌ها شده و عملکرد گیربکس را مختل می‌کند.
  • مشکلات هیدرولیکی: خرابی پمپ یا ساعت گیربکس، باعث کمبود فشار لازم برای تعویض دنده می‌شود.

علل الکتریکی:

  • نقص در سنسورها: ارسال اطلاعات نادرست از سنسورهایی مانند سنسور سرعت، عملکرد TCM را مختل می‌کند.
  • خرابی شیرهای برقی: اگر این شیرها خراب یا مسدود شوند، فشار روغن به درستی تنظیم نمی‌شود و باعث لرزش یا عدم تعویض دنده خواهد شد.
  • مشکلات ECU/TCM: خطاهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری در واحد کنترل، منجر به ثبت کدهای خطا و عملکردهای غیرمنتظره می‌شود.

داغ شدن بیش از حد گیربکس، عامل کلیدی در ارتباط بین این دو نوع خرابی است. کمبود روغن یا کیفیت پایین آن، باعث تولید گرمای زیاد می‌شود که به اجزای حساس الکترونیکی آسیب می‌رساند.

راه‌حل‌های رفع خطاهای گیربکس

اقدامات اولیه و به موقع می‌تواند از نیاز به تعمیرات اساسی و پرهزینه جلوگیری کند.

راه‌حل‌های جزئی و اولیه

  • تعویض روغن و فیلتر گیربکس: اولین و مهم‌ترین گام برای رفع بسیاری از مشکلات، بررسی و تعویض روغن و فیلتر گیربکس است. این کار، به بازیابی خاصیت روانکاری و خنک‌کاری کمک می‌کند.
  • بررسی و تنظیم سنسورها: اطمینان از عملکرد صحیح سنسورها و اتصالات سیم‌کشی، می‌تواند خطاهای مربوط به آن‌ها را برطرف کند. در صورت لزوم، سنسورهای معیوب باید تعویض شوند.
  • ریست کردن خطاها: در برخی موارد، پس از رفع مشکل، می‌توان با استفاده از دستگاه دیاگ، کدهای خطا را پاک کرد.

راه‌حل‌های اساسی

در صورتی که مشکلات با راه‌حل‌های جزئی برطرف نشوند، نیاز به تعمیرات اساسی است:

  • تعویض قطعات داخلی: در صورت فرسودگی چرخ‌دنده‌ها، یاتاقان‌ها یا کلاچ‌ها، این قطعات باید تعویض شوند.
  • تعمیر یا تعویض ساعت گیربکس و توربین: این اجزای حیاتی، در صورت خرابی، نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.
  • تعمیر یا تعویض ECU/TCM: در صورت تأیید مشکلات در واحد کنترل، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض این قطعه الکترونیکی باشد.

مراجعه به بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران در صورت مشاهده علائم جدی مانند صداهای غیرعادی مداوم، لرزش شدید، گاز هرز خوردن، یا روشن شدن چراغ چک همراه با علائم عملکردی دیگر، یک امر ضروری است. سرمایه‌گذاری در عیب‌یابی تخصصی، هزینه‌ای نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد، زیرا از آزمون و خطا و تعویض بی‌دلیل قطعات سالم جلوگیری کرده و به سرعت منشأ اصلی مشکل را شناسایی می‌کند. این اقدام اولیه، از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیر گیربکس اتومات به صورت کامل در آینده جلوگیری خواهد کرد.

پیشگیری از بروز کد خطاهای گیربکس

نگهداری صحیح گیربکس، بهترین راه برای افزایش عمر مفید آن و جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه است. برخلاف تصور رایج، روغن گیربکس‌های اتوماتیک نیاز به تعویض دوره‌ای دارند. با توجه به شرایط ترافیک سنگین و آب و هوای گرم ایران، که باعث افزایش دمای روغن و کاهش کیفیت آن می‌شود، توصیه می‌شود که روغن و فیلتر گیربکس در بازه هر ۲۵,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. این بازه، با توصیه شرکت‌های خارجی که بر اساس عمر استاندارد ۵ تا ۸ ساله خودرو طراحی شده‌اند، متفاوت است. بررسی منظم سطح و کیفیت روغن نیز ضروری است؛ زیرا کم شدن آن، برخلاف روغن موتور، نشانه نشتی در سیستم است.

عادات صحیح رانندگی: از تغییر حالت دنده از R به D یا برعکس در حین حرکت کامل خودرو خودداری کنید. همچنین، خلاص کردن دنده (N) در سرازیری‌ها یا پشت چراغ قرمز، باعث قطع شدن جریان روغن و آسیب به شیرهای برقی می‌شود.

پارک کردن صحیح: برای جلوگیری از قرار گرفتن وزن خودرو بر روی پین قفل گیربکس، همیشه ابتدا ترمز را فشار دهید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پس از اطمینان از توقف کامل، دنده را در حالت P قرار دهید.

گرم کردن خودرو: در هوای سرد، قبل از رانندگی، حداقل یک دقیقه به موتور و گیربکس زمان دهید تا گرم شوند. رانندگی با سرعت کم و ملایم نیز به گرم شدن صحیح سیستم کمک می‌کند.

نتیجه گیری و اهمیت مراجعه به ایران رنو

گیربکس اتوماتیک، یک سیستم مهندسی پیچیده است که با آگاهی و مراقبت صحیح، می‌تواند سال‌ها بدون مشکل کار کند. مهم‌ترین نکته، درک این است که نشانه‌های هشداردهنده، فرصتی برای جلوگیری از هزینه‌های سنگین هستند. توجه به سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک ، به خصوص تعویض به موقع روغن با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و ترافیکی کشور، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

با مشاهده علائم ظاهری، صوتی یا عملکردی غیرعادی، باید هرچه سریع‌تر اقدام کرد. همانطور که بیان شد، یک مشکل کوچک در سیستم روانکاری یا یک سنسور ساده، می‌تواند به دلیل ارتباطات متقابل مکانیکی و الکترونیکی، به یک خرابی بزرگ و زنجیره‌ای تبدیل شود. در نهایت، مراجعه به یک مرکز تخصصی مانند ایران رنو و استفاده از ابزارهای دیاگ حرفه‌ای، بهترین راهکار برای شناسایی دقیق و رفع ریشه‌ای مشکلات است.

آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: 

۰۹۱۲۰۹۹۶۴۵۰

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *