خودرو ال ۹۰، یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای ایران است که با طراحی ساده و کارایی بالا شناخته می شود. اما گاهی ممکن است با صداهایی غیرعادی، مانند صدای «تق تق» مواجه شوید که می تواند نگران کننده باشد. این صداها علاوه بر این که بر تجربه رانندگی شما تاثیر می گذارند، نشان دهنده مشکل جدی در جلوبندی یا سیستم تعلیق خودرو می باشند. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا به بررسی دلایل این مشکل بپردازیم.
علت صدای تق تق ال ۹۰
صدای تق تق ال ۹۰ می تواند ناشی از چندین عامل مختلف باشد که در ادامه به تفصیل به آن ها می پردازیم.
کمک فنرها
کمک فنرها وظیفه دارند تا ضربه ها و لرزش های ناشی از ناهمواری های جاده را جذب کنند. اگر کمک فنرها دچار آسیب یا نشتی شوند، می توانند صداهای غیرعادی تولید کنند. این صدا معمولا در هنگام عبور از دست اندازها یا ناهمواری ها بیشتر شنیده می شود.
میل تعادل
میل تعادل، به حفظ تعادل خودرو در هنگام پیچیدن و عبور از سطوح ناهموار کمک می کند. اگر این میل دچار آسیب یا شکستگی شود، ممکن است صدای تق تق از خود تولید کند. در این حالت، خودرو در هنگام پیچیدن، حالت عدم تعادل پیدا می کند که بعضا خطرناک خواهد بود.
سیبک ها
سیبک ها که در سیستم فرمان و تعلیق خودرو قرار دارند، می توانند در صورت سایش یا آسیب، صداهای تق تق ایجاد کنند. این صدا معمولا هنگام چرخش فرمان یا عبور از دست اندازها به گوش می رسد.
بلبرینگ و توپی چرخ
بلبرینگ ها و توپی چرخ ها نقش مهمی در چرخش صحیح چرخ ها دارند. در صورت خرابی یا سایش این قطعات نیز صدای تق تق ایجاد می شود. این مشکل معمولا با لرزش یا ناپایداری در حین رانندگی همراه است. علت لرزش دنده ال ۹۰ نیز خرابی در بلبرینگ ها و چرخ ها میتواند باشد.
سیستم فرمان
اجزای سیستم فرمان، مانند جعبه فرمان و میل فرمان، در صورت خرابی یا سایش، صداهای غیرعادی تولید می کنند که شدت آن ها در هنگام چرخش فرمان یا تغییر مسیر محسوس تر است.
اکسل
اگر اکسل خودرو دچار مشکل شود، ممکن است صدای تق تق از قسمت پایین خودرو شنیده شود و ناشی از سایش یا آسیب به بلبرینگ های اکسل می باشد.
چرخ ها
عدم تعادل یا سایش نامنظم آج های چرخ ها نیز می تواند منجر به صدای تق تق شود که لرزش و عدم پایداری در فرمان را به همراه دارد.
دلیل صدای لق لق موتور ال نود
صدای لق لق موتور ال ۹۰ یکی از مشکلاتی است که گاهی اوقات در سیستم موتور بروز پیدا می کند. یکی از اصلیترین دلایل این صدا، فرسودگی یا لقی پیستون است. در این حالت، سایش پین پیستون و یا کمبود روغن، باعث می شود که پیستون به درستی در سیلندر حرکت نکند و این موضوع منجر به ارتعاش و صدای غیرعادی میشود. برای رفع این مشکل، تعویض پین پیستون در تعمیرگاه معتبر رنو ضروری است و باید توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
خرابی بوش ها نیز از دیگر دلایلی است که منجر به صدای لق لق می شود. فرسودگی و ساییدگی بوش ها باعث ایجاد فاصله بین پیستون و سیلندر می شود که این فاصله در نهایت صدای غیرعادی تولید می کند. اگر بوش ها دچار خرابی شده باشند، باید توسط تعمیرکار بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند تا عملکرد موتور بهبود یابد.
علاوه بر این، کاهش روغن موتور نیز یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد چنین صداهایی است. روغن موتور وظیفه روان کاری قطعات را بر عهده دارد و اگر سطح روغن کاهش یابد، اصطکاک بین قطعات افزایش می یابد. این افزایش اصطکاک می تواند منجر به صدای لق لق و در نهایت آسیب به موتور شود. برای جلوگیری از این مشکل، انجام سرویس های دوره ای موتور و بررسی منظم سطح روغن ضروری است. استفاده از روغن با کیفیت و تعویض به موقع آن، به عملکرد بهتر موتور کمک میکند و مانع از ایجاد علائم خرابی کاتالیزور ال نود میشود.
هزینه رفع صدای تق تق ال ۹۰
هزینه رفع صدای لق لق موتور ال ۹۰ در تعمیرگاه رنو، به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آن ها به نوعی در تعیین هزینه ها تاثیر می گذارند. پس از شناسایی صدا، خودرو باید به یک تعمیرگاه تخصصی ال ۹۰ برده شود تا کارشناس متخصص قطعات داخلی موتور را بررسی کند. این بررسی شامل رینگ، پیستون، سوپاپ ها و دیگر اجزا است. هزینه تعمیر به میزان خرابی، نیاز به تعویض قطعات، اجرت تعمیرکار و زمان لازم برای تعمیر بستگی دارد. برای برآورد دقیق هزینه ها، مشاوره با تعمیرکار پس از بررسی خودرو ضروری است.
آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه
برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: