گیربکس اتوماتیک ال ۹۰، یکی از اجزای حیاتی در خودروهای رنو است که کارایی بسیار بالایی دارد. با این حال، مشکلات گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ میتواند به ایجاد اختلالاتی در عملکرد خودرو منجر شود. این گیربکس که با نام فنی AL4 یا DP0 نیز شناخته میشود، روی خودروهای فرانسوی زیادی نصب شده و حساسیتهای خاص خود را دارد. اگر شما هم مالک ال ۹۰ اتوماتیک هستید و با تقه زدن، گاز هرز خوردن یا روشن شدن چراغ هشدار گیربکس مواجه شدهاید، نگران نباشید. در این مقاله جامع به بررسی دقیق محل قرارگیری گیربکس، علائم و دلایل خرابی، راه حلهای تعمیر و از همه مهمتر، راههای پیشگیری از بروز این مشکلات خواهیم پرداخت.
محل قرار گیری گیربکس اتوماتیک ال ۹۰
گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ در بخش جلویی خودرو و زیر کاپوت قرار دارد. این قطعه به موتور خودرو متصل است و وظیفه آن، انتقال قدرت از موتور به چرخها میباشد. طراحی گیربکس به گونهای است که بتواند به بهترین شکل ممکن توان موتور را به چرخها منتقل کند و به راننده احساس راحتی و کنترل بیشتری بدهد.
دسترسی به گیربکس
برای دسترسی به گیربکس و انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ تعمیرکار باید بخشهایی از سیستم موتور را باز کند. این فرایند معمولا شامل جدا کردن برخی از قطعات و سیستمهای جانبی است که ممکن است زمانبر و پیچیده باشد. این کار نیاز به تخصص و تجربه دارد، چرا که هرگونه اشتباه در فرایند تعمیر میتواند به آسیبهای جدیتری منجر شود.
اهمیت مکان قرارگیری
مکان قرارگیری گیربکس به نوع طراحی خودرو و توزیع وزن کمک میکند. این امر به بهبود پایداری خودرو در هنگام رانندگی و همچنین افزایش کارایی سیستم تعلیق کمک میکند. در نتیجه، طراحی بهینه محل قرارگیری گیربکس میتواند تأثیر مستقیمی بر روی تجربه رانندگی داشته باشد.
مزایا و معایب گیربکس اتومات ال نود
در بررسی مزایا و معایب گیربکس اتومات ال نود، میتوان به کیفیت بالای این گیربکس نسبت به دیگر گیربکسهای موجود در همین رنج قیمت اشاره کرد. حتی خودروهایی که این مدل گیربکس را دارند، مانند پژو ۲۰۷، نیز عملکرد بهتری در مقایسه با سایر رقبا نشان میدهند. اما یکی از معایب قابل توجه این گیربکس، قدیمی بودن آن نسبت به فناوریهای جدید در بازار جهانی است. گیربکس ال نود در زمینه تعویض دنده عملکرد ضعیفتری دارد و گاهی اوقات تعویض دندهها با ضربهای جزئی همراه است. این موضوع به نوعی به ضعف این گیربکس نسبت داده میشود که متأسفانه قابل اصلاح نیست.
شایعترین علائم خرابی گیربکس در خودروی ال نود
قبل از اینکه به دلایل فنی بپردازیم، مهم است که با علائم هشداردهنده خرابی گیربکس آشنا شوید. مشاهده هر یک از این موارد یعنی زمان مراجعه به تعمیرگاه فرا رسیده است:
- تقه زدن شدید گیربکس: به خصوص هنگام شروع حرکت یا تعویض دنده از ۱ به ۲.
- روشن شدن چراغ گیربکس: چشمک زدن همزمان چراغهای “برف (*)” و “اسپرت (S)” روی صفحه کیلومتر، یک هشدار جدی است.
- قفل شدن روی دنده ۳ (حالت اضطراری): در این حالت خودرو برای جلوگیری از آسیب بیشتر، فقط با دنده ۳ حرکت میکند.
- گاز هرز خوردن: دور موتور بالا میرود اما سرعت خودرو افزایش پیدا نمیکند.
- تاخیر در درگیر شدن دندهها: وقتی دنده را در حالت D یا R قرار میدهید، خودرو با تاخیر حرکت میکند.
- احساس بوی سوختگی: این بو معمولاً نشانه داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس است
علت خرابی گیربکس اتوماتیک ال ۹۰
یکی از مهمترین علل خرابی گیربکس اتوماتیک ال ۹۰، کاهش میزان روغن گیربکس است. روغن گیربکس نقش حیاتی در روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات مختلف دارد. هنگامی که سطح روغن به طور ناگهانی کاهش مییابد، سیستم انتقال قدرت نمیتواند به درستی عمل کند و این مسئله میتواند به آسیبهای جدیتری مانند یاتاقان منجر شود.
آلودگی روغن
علاوه بر کاهش روغن، آلودگی روغن گیربکس نیز یکی دیگر از عوامل موثر در خرابی گیربکس است. روغن گیربکس ممکن است با گذشت زمان تحت تاثیر حرارت و فشار قرار گیرد و خاصیتهای خود را از دست بدهد. وجود ذرات معلق، آب یا دیگر آلایندهها میتواند به مشکلات جدیتری منجر شود که اصلاح آن نیاز به تعویض روغن و فیلتر گیربکس دارد. توصیه میشود روغن گیربکس ال ۹۰ اتوماتیک هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر با دستگاه مخصوص به طور کامل تعویض شود.
نشتی روغن
نشتی روغن نیز یکی از دلایل شایع خرابی گیربکس است که ناشی از خرابی واشرها، سیلندرها یا نشت در سیستم هیدرولیک میباشد. در صورتی که علت روغن ریزی گیریکس ال نود به موقع شناسایی و برطرف نشود، میتواند به کاهش شدید سطح روغن و در نتیجه به خرابیهای جدیتری منجر شود.
مشکلات در سیستم سنسور گیربکس نیز به خرابی منجر میشود. سنسورها برای تشخیص وضعیت گیربکس و انتقال اطلاعات به سیستمهای کنترلی خودرو ضروری هستند. خرابی در این سنسورها ممکن است باعث بروز مشکلات در تغییر دنده یا دیگر عملکردهای گیربکس شود.
خرابی شیر برقی
شاید بتوان گفت شایعترین علت تقه زدن و مشکلات گیربکس AL4، خرابی شیرهای برقی (Solenoid Valves) آن است. این شیرها وظیفه کنترل فشار روغن و تعویض دندهها را بر عهده دارند و به مرور زمان به دلیل کارکرد و حرارت بالا، مستهلک میشوند. خوشبختانه این قطعه قابل تعویض است و معمولاً با تعویض آن، بسیاری از مشکلات گیربکس برطرف میشو
مشکلات گیربکس اتوماتیک ال ۹۰
مشکلات گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ معمولا به صورت نشانههایی در عملکرد خودرو ظاهر میشوند. یکی از رایجترین مشکلات، افت فشار در گیربکس است که با تاخیر در تغییر دنده یا ناهماهنگی در عملکرد دندهها مشخص میشود. این مشکل میتواند به دلیل خرابی سیستم هیدرولیکی یا فیلتر گیربکس باشد.
تاخیر در تغییر دنده
تاخیر در تغییر دنده یکی از مشکلات رایج گیربکسهای اتوماتیک است. این مشکل معمولا به دلیل کمبود روغن یا خرابی در سیستم هیدرولیکی ایجاد میشود.
درصورتی که تعویض دنده سخت شده است، یکی از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ ال نود سختی تعویض دنده است که نیاز به بررسی دارد.
صدای غیرعادی
وجود صداهای غیرعادی مانند صدای تق تق ال ۹۰، ممکن است نشاندهنده وجود مشکل در قطعات داخلی گیربکس باشد و نیاز به بررسی فوری دارد.
خرابی کاتالیست
این مشکل معمولا به دلیل مسدود شدن کاتالیست ناشی از آلایندهها یا دیگر ذرات معلق ایجاد میشود. در چنین وضعیتی، نیاز به تعویض یا تعمیر کاتالیست وجود دارد.
کم بودن میزان روغن
یکی دیگر از مشکلات گیربکس اتوماتیک ال ۹۰، کم بودن میزان روغن است که به نقص در روانکاری منجر میشود. در نتیجه، این مسئله میتواند باعث آسیب دیدن دندهها و نهایتا ایجاد خرابیهای جدی در گیربکس شود.
خرابی صفحه فشار
خرابی صفحه فشار یکی دیگر از مشکلات رایج در گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ است که به افزایش مصرف سوخت منجر میشود. این مشکل معمولا به دلیل فرسودگی یا آسیب به قطعات داخلی گیربکس ایجاد میشود و نیاز به تعمیرات تخصصی دارد.
یکی از قطعات داخلی گیربکس که نیاز به بررسی دارد شیر برقی است. با توجه به علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک ال نود میتوان مشکل گیربکس را متوجه شد.
نتیجهگیری
مشکلات گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ میتوانند تاثیرات جدی بر روی عملکرد خودرو داشته باشند. از آنجا که گیربکس، یکی از اجزای حیاتی در خودرو محسوب میشود، توجه به علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک و دیگر قطعات و مراجعه به تعمیرگاههای تخصصی ضروری است. با توجه به پیچیدگیهای فنی گیربکس، بهتر است همیشه از تعمیرکاران مجرب و متخصص استفاده کنید تا از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری شود.
با رعایت نکات مذکور و انجام نگهداریهای لازم، میتوانید عمر مفید گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ را افزایش دهید و از رانندگی راحت و بدون مشکل لذت ببرید. انجام سرویسهای دورهای و بررسی وضعیت روغن گیربکس، یکی از روشهایی است که میتواند به جلوگیری از بروز مشکلات جدی کمک کند. برای این منظور میتوانید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک شرق تهران مراجعه کنید.
سوالات متداول
چرا ماشین ال ۹۰ اتومات من موقع تعویض دنده، به خصوص از دنده یک به دو، ضربه یا تقه میزند؟
این یکی از رایجترین شکایات است و معمولاً به شیرهای برقی مربوط میشود. با این حال، سطح پایین روغن یا فرسودگی آن نیز میتواند باعث این مشکل شود.
علت چشمک زدن همزمان چراغ برف و اسپرت در تندر ۹۰ اتومات چیست؟
این حالت نشاندهنده قرار گرفتن سیستم انتقال نیرو در وضعیت اضطراری (Limp Mode) است. کامپیوتر خودرو مشکلی را تشخیص داده و برای جلوگیری از آسیب بیشتر، جعبهدنده را روی دنده ۳ قفل میکند. دلایل آن میتواند از خرابی سنسور تا مشکلات داخلیتر متغیر باشد.
آیا تعمیر سیستم انتقال قدرت تندر ۹۰ هزینه زیادی دارد؟
هزینه کاملاً به نوع ایراد بستگی دارد. مشکلاتی مانند تعویض شیر برقی یا روغن، هزینه معقولی دارند. اما اگر نیاز به باز شدن کامل و تعمیر قطعات داخلی باشد، هزینه به مراتب بالاتر خواهد بود.
ماشینم در حالت اتومات گاز هرز میخورد و شتاب نمیگیرد، مشکل از کجاست؟
گاز هرز خوردن معمولاً به دلیل کاهش سطح روغن، فرسودگی صفحات کلاچ داخلی یا مشکل در مبدل گشتاور (توربین) اتفاق میافتد و نیاز به بررسی فوری دارد.
آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه
برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: