یکی از قطعات حیاتی و ضروری در خودروهای ال ۹۰، واشر سرسیلندر بوده که به عنوان یک قطعه نازک در صورت خرابی یا سوختگی، دردسرهای بسیار زیادی را در این خودروها ایجاد میکند. قطعه ضروری در ال ۹۰ ها، سبب عملکرد بهتر موتور خودرو شده و روغن و آب را، کاملاً از یکدیگر مجزا نگه میدارد. این قطعه نازک در صورت خرابی در این خودروها با علائمی همراه بوده که در این مقاله تمامی آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.
علائم واشر زدن ال نود
علائم واشر زدن ال نود شامل موارد زیر هستند که عبارتند از:
- زمانی که بعد از داغ شدن موتور خودرو، دود سفید رنگی از اگزوز آن خارج شود، به این معناست که واشر سرسیلندر خودرو سوخته است. زمانی که آب رادیاتور به محفظه احتراق خودرو ال ۹۰ نفوذ پیدا کند، دود سفید مداومی از اگزوز خارج خواهد شد.
- آب رادیاتور به مرور زمان بدون هیچ گونه نشتی، کاهش مییابد. در هنگام سوخته شدن واشر سرسیلندر در خودروهای ال ۹۰، آب رادیاتور به صورت بخار شده از اگزوزهای خودرو خارج شده و مشکلات جدی در موتور ال ۹۰ را به وجود میآورد.
- زمانی که آب و روغن در خودروی ال ۹۰ با یکدیگر مخلوط شوند، شما روغن موتور را کف آلود یا به رنگ شیری خواهید دید. یکی از علائم بارز سوختگی واشر سرسیلندرها در ال ۹۰، این است که آب و روغن با یکدیگر ترکیب شده و منجر به آسیب یاتاقانها و موتور خودرو میشوند.
- افت شتاب خودرو ال ۹۰، وجود حباب در مخزن انبساط موتور، فشار بیش از حد در لولههای رادیاتور، لرزش موتور خودرو و افزایش غیر طبیعی حرارت موتور از دیگر علائم واشر زدن ال ۹۰ یا سوختگی این قطعه محسوب میشوند.
در صورت مشاهده این علائم در اسرع وقت به یک تعمیرگاه ال نود مراجعه کنید.
اگر واشر سرسیلندر ال نود بسوزد چه اتفاقی میافتد ؟
واشر سرسیلندر در خودروی تندر ۹۰ از نشت پیدا کردن آب و روغن در داخل محفظه سیلندر جلوگیری کرده و مسیر آب و روغن را از همدیگر جدا نگه میدارد. همچنین این واشر سرسیلندرها در خودروهای ال ۹۰ فشار احتراق را در داخل محفظه سیلندر محبوس نگه داشته و یک قطعه ضروری و کاربردی برای بهتر کار کردن موتور خودرو هستند. بنابراین زمانی که این قطعه در خودروی تندر ۹۰ دچار سوختگی یا آسیب شود، آب به محفظه سیلندرها وارد شده و دود سفیدی از اگزوزها خارج میشود. علاوه بر آن آب رادیاتور خودروی شما بدون نشتی، کم شده و موتور خودرو جوش میآورد.
زمانی که واشر ال ۹۰ معیوب شود، آب و روغن موتور خودروی شما با همدیگر ترکیب شده و میزان روانکاری آن کم میشود. در این صورت رنگ روغن موتور خودرو به حالت شیری تغییر کرده و به یاتاقان آسیب وارد کرده و منجر به قفل شدن موتور خودرو میشود.
افت فشار سیلندر، وارد شدن گازهای داغ به رادیاتور خودرو، تا برداشتن سرسیلندر و سوختن کامل موتور ال نود از پیامدهای خطرناک واشر زدن یا سوختگی واشر سرسیلندر هستند.
عوامل سوختن واشر سر سیلندر ال نود
از شایعترین عوامل و دلایلی که منجر به سوختن واشر سرسیلندر در خودروهای تندر ۹۰ میشود، بیشتر شدن حرارت موتور خودرو میباشد. این حرارت زیاد در موتور خودرو، به واشر سرسیلندرهای آن وارد شده و سبب پوسیدگی آن میشود. معمولاً بر اثر گرفتگی رادیاتور، کم شدن آب رادیاتور یا از کار افتادن فن خنک کننده و خرابی ترموستات، دمای موتور خودرو بیشتر شده و سبب سوختگی واشر سرسیلندرها میشوند.
زمانی که شما به عنوان راننده از ضد یخهای غیر استاندارد و بیکیفیت یا آب معمولی در رادیاتور خودروی خود استفاده میکنید، قطعات داخلی دچار خوردگی شده و مسیرهای عبور آب در قسمتهای مختلف موتور مسدود شده و در نهایت منجر به سوختن واشر سرسیلندرهای ال ۹۰ میشود. همچنین اگر موتور خودروی ال ۹۰ برای چندین ساعت طولانی با روغن موتور کم یا سطح پایین آب کار کند، روانکاری و یا خنککاری سیستمهای مختلف آن به درستی انجام نشده و حرارت زیاد سبب سوختن یا ترک خوردن واشر سرسیلندر میشود.
زمانی که برای خودروی ال ۹۰ خود در زمان تعویض کردن واشر سرسیلندر، از نوع غیر استاندارد و کیفیت پایین استفاده کنید، واشر سرسیلندرها در برابر حرارت بالای موتور، فشار و گرمای زیاد مقاومت نکرده و سریعاً دچار سوختگی و ترک خواهند شد. در برخی از موارد نیز فشار داخلی سرسیلندرها به شکل غیر عادی بر اثر سوپاپ خراب، احتراق ناقص یا تایمینگ اشتباه بالا رفته و سبب سوختن یا شکستن واشر میشوند.
از دیگر عوامل سوختن واشر سر سیلندر ال نود میتوان دمای بالای موتور، رانندگیهای طولانی در مسیرهایی نباشی به زیاد، وجود جرم در سیستم خنک کننده خودرو، دستکاری موتور، نصب اشتباه واشر و سرعت بالا را نام برد.
درصورتی که افزاریش دما در موتور به علت مشکلات رادیاتور خودرو است، نیاز دارید که با نحوه تعویض رادیاتور ال ۹۰ آشنا شوید.
جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر ال ۹۰
با دانستن علائم سوختن واشر سر سیلندر ال نود، میتوانید به سرعت این قطعه خراب را تعویض کرده و از آسیبهای جدی در خودروی خود جلوگیری کنید. برای اینکه بتوانید از سوختن واشر سرسیلندر در خودروی تندر ۹۰ خود جلوگیری کنید میتوانید موارد زیر را انجام بدهید که عبارتند از:
• باید به صورت هفتگی و منظم، سطح آب رادیاتور خودروی خود را بررسی کنید. در صورت پایین آمدن سطح آب، حتماً به جای استفاده از آب معمولی از ضد یخ استاندارد و مرغوب استفاده کنید تا دمای موتور را در حالت مناسب کنترل کرده و از خوردگی قطعات داخلی جلوگیری نماید.
• ضد یخ خودروی شما بعد از حدود یک سال، خاصیت خود را از دست داده، بنابراین در صورت تغییر نکردن سطح آن در خودرو، حتماً آن را تعویض کنید تا به سیستم خنک کننده خودرو آسیبی وارد نشود. تعویض کردن هر ساله ضد یخ در خودروهای ال ۹۰، از ایجاد شدن جرم و رسوب در سیستم خنک کننده جلوگیری کرده و مانع سوختن واشر سرسیلندر میشود.
• معمولاً در هوای گرم تابستان یا در ترافیکهای سنگین، دمای موتور بالا رفته و در این مواقع باید فن رادیاتور به موقع روشن گردد. بنابراین باید همواره فن رادیاتور خودرو ۹۰ خود را بررسی کنید تا کاملاً سالم باشد. اگر فن رادیاتور دچار خرابی گردد، سنسورهای دما نیز آسیب دیده و در نهایت واشر سرسیلندر دچار سوختگی میشود.
دیدن دود سفید از اگزوز خودرو، جوش آوردن در ترافیک یا بالا رفتن آمپر آب، به این معناست که موتور خودروی ۹۰ شما داغ شده است. در این مواقع باید خودروی خود را هرچه سریعتر خاموش کرده تا خنک شده و به واشر سر سیلندرها آسیبی وارد نشود و در اسرع وقت به یک تعمیرگاه معتبر ال نود مانند ایران رنو مراجعه کنید. همچنین شما برای تعمیر گیربکس اتوماتیک ال نود میتوانید به ایران رنو مراجعه کنید.
آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه
برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: