گیربکس اتوماتیک، سیستمی پیچیده که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخها را با نرمی و دقت انجام میدهد تا رانندگی آسانی را تجربه کنید. فیلتر گیربکس وظیفه دارد تا روغن گیربکس را از ذرات فلزی، گرد و غبار و آلودگیها پاک کند تا قطعات داخلی گیربکس به سلامت و بدون آسیب کار کنند.
اگر این فیلتر خراب شود، جریان روغن تمیز قطع میشود و مشکلات زیادی برای گیربکس به وجود میآید. این مقاله نه تنها علامتهای هشداردهنده خرابی فیلتر گیربکس را به شما معرفی میکند، بلکه یاد میگیرید چگونه آنها را تشخیص دهید، هزینههای احتمالی تعمیرات چقدر است و چه اقداماتی را باید سریع انجام دهید تا از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید.
نقش فیلتر گیربکس اتوماتیک
پیش از پرداختن به علائم، درک عملکرد فیلتر ضروری است. روغن گیربکس (ATF) سه وظیفه اصلی دارد: روانکاری، انتقال فشار هیدرولیکی و خنککاری.
فیلتر در مسیر بازگشت روغن به پمپ قرار گرفته و اطمینان حاصل میکند که هیچ آلاینده مضری به قطعات حساسی مانند سوپاپها، کلاچها و توربین آسیب نرساند. وقتی فیلتر مسدود شود، جریان روغن محدود شده و فشار سیستم افت میکند. این افت فشار، همان نقطه آغاز تمام مشکلاتی است که در ادامه میخوانید.
علامت های هشداردهنده خرابی فیلتر گیربکس
با دیدن علائم زیر میتوانید از خرابی فیلتر گیربکس آگاه شوید:
تاخیر در تعویض دنده:
وقتی از حالت پارک (P) به درایو (D) یا دنده عقب (R) میروید، خودرو چند ثانیه تاخیر دارد و سپس با ضربهای محسوس دنده جا میرود. علت این است که روغن به دلیل مسدودیت فیلتر به اندازه کافی نمیرسد و فشار روغن کاهش مییابد، در نتیجه کلاچها و باندها دیرتر درگیر میشوند.
لغزش دندهها:
در هنگام رانندگی، احساس میکنید دندهها به درستی درگیر نمیشوند و موتور با دور بالا میچرخد اما سرعت خودرو افزایش نمییابد. این مشکل ناشی از کاهش فشار روغن و کمبود روانکاری است.
زوزه کشیدن یا صداهای غیرعادی:
اگر هنگام تغییر دنده یا حرکت خودرو صداهای ناهنجاری مثل زوزه کشیدن یا غژغژ شنیدید، ممکن است فیلتر گرفته و روغن به خوبی عبور نمیکند. این صداها نشانه سایش قطعات داخلی است.
لرزش خودرو هنگام تعویض دنده:
اگر هنگام تعویض دنده خودرو لرزش ناگهانی داشت، علت میتواند عدم روانکاری مناسب قطعات به دلیل مسدود شدن فیلتر باشد.
کاهش شتاب:
مسدود بودن فیلتر باعث کاهش عملکرد صحیح گیربکس و در نتیجه کاهش شتاب خودرو میشود.
روشن شدن چراغ هشدار گیربکس:
سیستمهای جدید خودروها به کمک سنسورها وضعیت گیربکس را پایش میکنند. روشن شدن چراغ هشدار ممکن است نشانه مشکل در فیلتر باشد.
تغییر رنگ روغن گیربکس:
روغن گیربکس سالم رنگ قرمز شفاف دارد. اگر روغن تیره و کدر شده باشد، نشاندهنده آلودگی و احتمالا فیلتر گرفته است.
بو یا دود غیرمعمول:
اگر بوی سوختگی یا دود از اطراف گیربکس احساس کردید، احتمال دارد روغن به دلیل فیلتر مسدود گرم شود.
نشت روغن:
فیلتر خراب میتواند باعث فشار نامتعادل و نشت روغن شود.
توقف ناگهانی گیربکس:
در بدترین حالت، فیلتر کاملاً مسدود شده و روغن به قطعات نمیرسد که باعث توقف ناگهانی عملکرد گیربکس میشود.
با دیدن این موارد از علائم خرابی فیلتر گیربکس اتومات، برای بررسی گیربکس باید به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید و پس از هر بار باید لرن گیربکس صورت گیرد. در مقاله لرن گیربکس چیست به نحوه کارکرد آن پرداختهایم.
پس از مشاهده علائم خرابی فیلتر گیربکس اتوماتیک چه کار باید کرد؟
اگر علامتی مانند تاخیر در تعویض دنده یا زوزه کشیدن شنیدید، ابتدا سطح روغن گیربکس را چک کنید. اگر سطح روغن کم بود، باید فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید و روغن را شارژ کنید.
اگر سطح روغن طبیعی بود ولی علامتها ادامه داشت، باید در اولین فرصت ممکن (حداکثر تا ۵۰۰ کیلومتر) به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در شرق مراجعه کنید. تأخیر در این کار میتواند باعث شود تعمیرات سادهای مثل تعویض فیلتر روغن به تعمیرات پرهزینهای مانند تعویض کل گیربکس یا کلاچ پک تبدیل شود.
با مشاهده اولین علائم هشداردهنده، به یک تعمیرگاه تخصصی و معتبر مانند ایران رنو مراجعه کنید تا تنها با هزینه یک سرویس ساده و تعویض فیلتر و روغن، از تبدیل شدن یک مشکل کوچک به یک تعمیرات چندمیلیونی و حتی تعویض کامل گیربکس جلوگیری نمایید. پیشگیری همیشه ارزانتر از درمان است.
سوالات متداول
- هر چند کیلومتر باید فیلتر گیربکس اتوماتیک را عوض کرد؟
بازه پیشنهادی معمولاً بین ۴۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر است. اما بهترین منبع، دفترچه راهنمای خودروی شما است، چرا که این بازه در برندهای مختلف متفاوت است.
- آیا میتوان فقط روغن را عوض کرد و فیلتر را تعویض نکرد؟
به طور قطع خیر. فیلتر قدیمی، آلوده و ممکن است مسدود باشد. با ریختن روغن تمیز جدید، این روغن بلافاصله از طریق فیلتر خراب، آلوده میشود و هدر دادن پول است.
- تفاوت علائم خرابی فیلتر با خرابی خود گیربکس چیست؟
تشخیص قطعی بر عهده متخصص است، اما بسیاری از علائم (مانند لغزش و تاخیر) مشترک هستند. اغلب، یک سرویس دورهی به موقع (تعویض روغن و فیلتر) میتواند مشکلات ناشی از یک فیلتر خراب را برطرف کند و از تعمیرات گسترده جلوگیری نماید.
- آیا رانندگی با فیلتر خراب ممکن است؟
بله، برای مسافتهای کوتاه و با احتیاط فراوان ممکن است، اما شما در حال قمار کردن با گیربکس خودرویتان هستید. هر لحظه ممکن است خرابی به مرحله غیرقابل بازگشت و پرهزینه برسد.
آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه
برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: