logo

مرکز تعمیرات تخصصی اتومبیل رنو تعمیرگاه تخصصی ایران رنو در زمینه ی مکانیکی . برق خودرو . جلوبندی . تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده . تعویض روغن گیربکس و موتور . تعویض تسمه تایم انواع خودروهای شرکت رنو فعالیت می نماید. بهره مندی تعمیرگاه تخصصی رنو از تخصص کارکنان حرفه ای موجب شده است در ارائه ی کامل ترین سرویس ها پیشرو باشد. مکانیک ماشین های رنو باید با تجربه و حرفه ای باشد ما بهترین تعمیرکاران را در تعمیرگاه رنو تهران داریم تعمیرگاه رنو بهترین مرکز تخصصی رنو در تهران به نام ایران رنو میباشد خدمات در تعمیرگاه رنو به صورت تخصصی انجام میشود

اطلاعات تماس

مهندس حامد رضایی 09120996450

مهندس قدردان 09128896509

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

info@renoir.ir

خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

شنبه تا پنج شنبه از 8:00 تا 6 بعدظهر

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک و نحوه تست توربین گیربکس


blog

توربین گیربکس اتوماتیک، یکی از اجزای کلیدی در سیستم انتقال قدرت خودرو است. این قطعه به طور مستقیم بر عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارد. با این حال، مانند هر قطعه مکانیکی دیگری، توربین گیربکس نیز دچار خرابی می‌شود و علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، به طور جدی بر راندمان و ایمنی خودرو تاثیر می‌گذارد.

وظیفه توربین گیربکس اتوماتیک چیست ؟

توربین گیربکس اتوماتیک، یکی از اجزای اساسی در سیستم گیربکس اتوماتیک است که وظیفه اصلی آن، انتقال قدرت از موتور به گیربکس می‌باشد. این قطعه به عنوان یک مبدل گشتاور عمل کرده و با استفاده از فشار روغن، نیروی تولید شده توسط موتور را به حرکت تبدیل می‌کند. مبدل گشتاور به عنوان واسطه‌ای بین موتور و گیربکس عمل نموده و قدرت را به طور یکنواخت و مداوم به گیربکس منتقل می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود که خودرو به نرمی و بدون وقفه حرکت کند و راننده در هنگام رانندگی احساس راحتی داشته باشد.

تبدیل نیروی تولید شده در موتور به حرکت چرخ‌ها، نیازمند دقت و کارایی بالایی است. در واقع، توربین با کمک روغن هیدرولیک که تحت فشار قرار دارد، نیروی گشتاور تولید می‌کند. این نیروی تولیدی به دنده‌های گیربکس منتقل می‌شود که در نهایت منجر به حرکت خودرو می‌شود.

طرز کار توربین گیربکس اتوماتیک

طرز کار توربین گیربکس اتوماتیک به این صورت است که با چرخش موتور، پمپ روغن نیز به حرکت درمی‌آید. پمپ روغن، روغن را با فشار به داخل توربین منتقل می‌کند. توربین که در مرکز مبدل قرار دارد، با چرخش خود نیروی تولید شده توسط موتور را دریافت کرده و آن را به گیربکس منتقل می‌کند.

در این مرحله، نیروی چرخشی تولید شده توسط توربین، باعث می‌شود که دنده‌های گیربکس به حرکت درآیند و خودرو حرکت کند. همچنین، در شرایط خاص، سیستم قفل‌کردن توربین فعال خواهد شد که به بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش اتلاف انرژی کمک می‌کند.

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد خودرو منجر می‌شود. شناسایی زودهنگام این علائم می‌تواند از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند. یکی از رایج‌ترین علائم، لغزش گیربکس است. اگر خودرو شما در حین حرکت از خود لغزش یا ناپایداری نشان دهد، ممکن است به علت خرابی توربین گیربکس باشد. در این صورت،تعمیر این قطعه در  تعمیر گیربکس اتومات شرق تهران فوری و لازم خواهد بود.

کاهش شتاب خودرو نیز می‌تواند نشانه‌ای از خرابی باشد. اگر احساس کردید که خودرو به درستی شتاب نمی‌گیرد یا به آرامی به حرکت درمی‌آید، باید  برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به یک مکانیک مراجعه کنید. این کاهش شتاب می‌تواند به دلیل عدم انتقال صحیح قدرت به گیربکس باشد.

افزایش مصرف سوخت، یکی دیگر از علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک است. اگر ناگهان متوجه افزایش مصرف سوخت شدید، احتمالا به دلیل خرابی در توربین است. صدای غیرعادی از گیربکس نیز از دیگر نشانه‌های خرابی است. شنیدن صدای زنگ زدن، خش خش یا ضربه هنگام استارت زدن خودرو، ناشی از مشکلات در توربین می‌باشد.

خوردگی دهانه پمپ روغن و نشتی روغن پشت پمپ نیز از دیگر علائم خرابی توربین گیربکس هستند. نشتی روغن می‌تواند منجر به کاهش سطح روغن در سیستم شود که این موضوع، تاثیر مستقیم بر عملکرد توربین و گیربکس خواهد داشت.

چرا توربین گیربکس خراب می‌شود؟

دلایل خرابی توربین گیربکس اتوماتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل، استفاده نادرست از خودرو است. رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل‌های استفاده از خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه حیاتی است. عدم رعایت این نکات، باعث خرابی توربین گیربکس می‌شود.

نقص‌های فنی در سیستم‌های مختلف خودرو نیز ممکن است علت خرابی باشند. نگهداری و نظافت منظم از نقص فنی خودروها پیشگیری می‌کند. استفاده از روغن گیربکس نامناسب، یکی دیگر از دلایل خرابی است. در برخی موارد، عدم تعویض به موقع روغن گیربکس و عدم توجه به سطح روغن نیز باعث خرابی توربین منجر می‌شود.

در صورتی که خودروی شما با علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک روبرو شود برای بررسی آن به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک نقش مهمی در عملکرد کلی سیستم دارند. پروانه یا پمپ که به فلایویل متصل شده است، در هنگام فعالیت موتور می‌چرخد و تیغه‌های آن، سیال را از طریق مبدل به گردش درمی‌آورد و نیروی چرخشی را ایجاد می‌کند.

سپس، توربین به شفت ورودی انتقال متصل شده و با پره‌هایی که به سمت پره‌های پمپ قرار می‌گیرند، گیربکس را به چرخش وادار می‌کند و خودرو را به حرکت درمی‌آورد.  در قسمت مرکزی مبدل گشتاور، استاتور قرار دارد و پره‌های زاویه‌دار استاتور جریان سیال را از توربین به سمت پمپ انتقال می‌دهد. با افزایش نیروی سیال بر روی توربین، گشتاور افزایش یافته و به گیربکس منتقل می‌شود. در نهایت، کلاچ گیربکس به‌عنوان واسطه‌ای بین موتور و گیربکس عمل کرده و انتقال نیرو را به طور دقیق و بدون لغزش منتقل می‌کند.

مزایای توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک به عنوان یک عنصر کلیدی در سیستم‌های اتوماتیک، مزایای زیادی را به همراه دارد. یکی از این مزایا، افزایش عمر مفید موتور است. با انتقال بهینه نیروی موتور به گیربکس، فشار کمتری به موتور وارد می‌شود و این موضوع منجر به کاهش فرسودگی و افزایش عمر آن می‌گردد.

علاوه بر این، توربین گیربکس اتوماتیک ارتعاشات موتور را کاهش می‌دهد. در واقع، این سیستم به راننده اجازه می‌دهد که خودرو را در حالت توقف نگه‌دارد، بدون اینکه نیازی به خاموش ‌کردن موتور باشد.

تعویض دنده به ‌صورت آرام و بدون ایجاد ضربه، از دیگر مزایای توربین گیربکس اتوماتیک است. همچنین، توربین باعث افزایش سه‌ برابری گشتاور موتور قبل از ورود به گیربکس می‌گردد و در هنگام کاهش دور موتور، کمبود گشتاور را جبران می‌کند.

معایب توربین گیربکس اتوماتیک

یکی از اصلی‌ترین معایب توربین گیربکس اتوماتیک، هدر رفت قدرت موتور است. در برخی موارد، این هدر رفت منجر به کاهش شتاب و عملکرد کلی خودرو می‌شود. افزایش دمای موتور نیز از دیگر معایب توربین گیربکس اتوماتیک است. اگر سیستم به درستی کار نکند، ممکن است دما به حدی برسد که به اجزای داخلی آسیب برساند.

در برخی شرایط، راننده ممکن است نیاز به دور آرام بالاتری داشته باشد که این موضوع می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. تاخیر در شتاب‌گیری نیز از دیگر معایب است که تجربه رانندگی را تحت تاثیر می‌گذارد.

با مقایسه گیربکس cvt با at میتوان گفت شتاب گیری متفاوت در این دو نوع گیربکس وجود دارد که در تجربه رانندگی با هر یک تاثیر دارد.

هزینه تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

هزینه تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل نوع مشکل، نحوه تعمیر، قطعات یدکی، محل تعمیرگاه و نوع خودرو می‌شوند. نوع خرابی موجود در توربین گیربکس اتومات، انتخاب قطعات یدکی و نوع خودرو از جمله عوامل تاثیرگذار در تعیین هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ هستند.

استفاده از خدمات تعمیرگاه‌های متخصص و استفاده از قطعات اصلی، ممکن است هزینه را افزایش دهد. همچنین، موقعیت و محل جغرافیایی تعمیرگاه و نوع خودرو نیز تاثیر مستقیمی را در هزینه تعمیر دارند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و تعیین هزینه، توصیه می‌شود به مجموعه تعمیرگاه تخصصی ایران رنو مراجعه کرده تا بعد از بررسی خودرو، هزینه‌های آن را به شما اعلام کنند.

در برخی موارد، انتخاب تعمیرگاه‌های معتبر که خدمات بهتری ارائه می‌دهند، می‌تواند به کاهش هزینه‌های طولانی ‌مدت کمک کند. به عنوان مثال، یک تعمیرگاه معتبر ممکن است هزینه بیشتری دریافت کند؛ اما این هزینه شامل خدمات باکیفیت‌تر و قطعات اصل خواهد بود که در نهایت به صرفه‌جویی در هزینه‌های آینده منجر می‌شود.

روش‌های پیشگیری از خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

برای پیشگیری از خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، اقدامات موثری وجود دارد. یکی از این اقدامات، تعویض منظم روغن با توجه به راهنمایی تولیدکننده است. روغن گیربکس باید به ‌طور دوره‌ای بررسی و تعویض شود تا از عملکرد صحیح سیستم اطمینان حاصل شود.

رانندگی هوشمند با اجتناب از استفاده نامناسب از ترمز و گاز نیز به حفظ سلامت توربین کمک شایانی می‌کند. استفاده صحیح از خودرو با رعایت دستورالعمل‌های تولیدکننده، آزمایش وضعیت گیربکس به‌ منظور شناسایی مشکلات به ‌موقع و حفظ دمای مناسب موتور نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه هستند.

آموزش به راننده‌ها در مورد استفاده صحیح از گیربکس و انجام سرویس‌های دوره‌ای نیز می‌تواند به بهبود عملکرد و طول عمر توربین گیربکس اتوماتیک کمک کند. این آموزش‌ها باید شامل نکاتی درباره رانندگی در شرایط مختلف و استفاده بهینه از سیستم‌های خودرو باشد.

برای جلوگیری از بروز علائم خرابی اویل پمپ گیربکس اتوماتیک باید به نکات رانندگی صحیح و سرویس های دوره ای توجه کرد.

نحوه تست توربین گیربکس اتوماتیک

بررسی و تست توربین گیربکس اتوماتیک، روشی موثر برای تشخیص مشکلات این قسمت از خودرو است. برای انجام تست، ابتدا خودرو را روشن کرده و به دنده یک منتقل کنید. سپس با فشردن پای چپ بر روی ترمز و فشردن پدال گاز تا انتها، دور موتور باید به حداکثر ۲۰۰۰ دور در دقیقه افزایش یابد. اگر این افزایش رخ نداد، احتمالا توربین گیربکس ضعیف شده و نیاز به باز کردن و بررسی دقیق دارد.

در صورت لزوم، تعویض توربین ضروری است تا از مشکلات جدی در آینده جلوگیری شود. این اقدامات به‌راحتی قابل‌ انجام هستند و به بهبود عملکرد توربین گیربکس و جلوگیری از خرابی‌های آتی کمک می‌کنند.

بسیاری از تعمیرگاه‌ها از دستگاه‌های پیشرفته برای تشخیص مشکلات استفاده می‌کنند که این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات دقیقی از عملکرد توربین و سایر اجزا ارائه دهند. این اطلاعات به مکانیک کمک می‌کند تا تشخیص دقیق‌تری از وضعیت خودرو داشته باشد و برنامه‌ریزی بهتری برای تعمیرات انجام دهد.

نتیجه‌گیری

توربین گیربکس اتوماتیک، نقشی حیاتی در انتقال قدرت و بهبود عملکرد خودرو دارد. تشخیص به ‌موقع علائم خرابی توربین گیربکس اتومات، رعایت نکات نگهداری و انجام سرویس‌های دوره‌ای، می‌تواند عمر این قطعه را افزایش دهد و از بالا رفتن هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان جلوگیری کند.

با آگاهی از علائم و دلایل خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. درصورت نیاز میتوانید به تعمیرگاه ما به آدرس زیر مراجعه کنید.

آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه

برای مراجعه به ایران رنو با شماره های زیر تماس بگیرید: 

۰۹۱۲۰۹۹۶۴۵۰

۰۲۱۷۷۳۴۲۳۰۲

۰۲۱۷۷۳۲۸۳۹۰

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *