آشنایی با گیربکس سیمبل و عملکرد آن
گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل یکی از بخشهای کلیدی این خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخها را بر عهده دارد. این گیربکس از نوع اتوماتیک هیدرولیکی بوده و با استفاده از سیستم مبدل گشتاور (Torque Converter) و مجموعه چرخدندههای سیارهای، دندهها را بدون نیاز به دخالت راننده تعویض میکند. کنترل الکترونیکی تعویض دنده در گیربکس سیمبل بهینه شده است تا راندمان بالا، کاهش مصرف سوخت و تعویض دندههای نرم و بدون ضربه را تضمین کند. عملکرد صحیح این گیربکس به کیفیت روغن، فشار مناسب سیستم هیدرولیکی و سلامت قطعات داخلی مانند شیر برقیها و کلاچهای چندصفحهای بستگی دارد. رعایت سرویسهای دورهای و تعویض منظم روغن گیربکس تأثیر بسزایی در افزایش طول عمر و کاهش استهلاک آن خواهد داشت.
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل
اگر هنگام رانندگی متوجه تأخیر در تعویض دنده یا تقه زدن هنگام تغییر دنده شدهاید، این نشانهای از خرابی گیربکس اتوماتیک خودروی شماست. در این شرایط، توصیه میشود در اسرع وقت برای بررسی و تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید.
همچنین، برای افزایش عمر مفید گیربکس، سرویس های دوره ای رنو سیمبل را فراموش نکنید.
عوامل مؤثر در خرابی گیربکس رنو سیمبل
خرابی گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل میتواند ناشی از عوامل متعددی باشد که در صورت عدم رسیدگی بهموقع، منجر به هزینههای سنگین تعمیرات خواهد شد. برخی از مهمترین دلایل خرابی گیربکس سیمبل عبارتند از:
عدم تعویض بهموقع روغن گیربکس
روغن گیربکس وظیفه خنککنندگی و روانکاری قطعات داخلی را بر عهده دارد. اگر تعویض آن بهموقع انجام نشود، باعث کاهش فشار روغن، افزایش اصطکاک، داغ شدن قطعات داخلی و آسیب دیدن صفحات کلاچ و پمپ روغن خواهد شد. توصیه میشود روغن گیربکس هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.
استفاده از روغن نامرغوب یا تقلبی
استفاده از روغنهای غیر استاندارد و تقلبی در تعویض روغن گیربکس میتواند باعث عدم روانکاری صحیح، کاهش فشار روغن و ایجاد رسوبات مضر در داخل گیربکس شود که در نهایت منجر به خرابی قطعات داخلی خواهد شد.
رانندگی با شتاب ناگهانی و ترمزهای شدید
شتابگیری ناگهانی و توقفهای مکرر با ترمزهای شدید فشار زیادی به چرخدندهها، کلاچهای داخلی و مبدل گشتاور وارد کرده و موجب استهلاک سریعتر گیربکس میشود.
حرکت با سرعت بالا در سربالاییها و استفاده نادرست از دنده
رانندگی در سربالاییهای شدید بدون استفاده از حالت مناسب دنده (L یا D3) باعث وارد شدن فشار اضافی به گیربکس و افزایش حرارت روغن میشود که به مرور زمان به سوختن صفحات داخلی و خرابی گیربکس منجر خواهد شد.
بیتوجهی به نشانههای اولیه خرابی گیربکس
علائمی مانند تقه زدن هنگام تعویض دنده، تأخیر در جا رفتن دنده، صدای غیرعادی از گیربکس و لرزش خودرو نشانههای هشداردهندهای هستند که در صورت بیتوجهی، مشکلات بزرگتری برای گیربکس ایجاد خواهند کرد. در ایران رنو تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان ۲۰۰۰ با کارشناسان حرفه ای انجام میشود.
عدم سرویسهای دورهای گیربکس
بررسی فشار روغن، تنظیم دقیق شیر برقیها و تعویض فیلتر روغن گیربکس بهعنوان بخشی از سرویسهای دورهای، از خرابی زودهنگام گیربکس جلوگیری میکند. توصیه میشود گیربکس سیمبل بهصورت دورهای در مراکز تخصصی بررسی شود.
یدککشی و حمل بار سنگین
رنو سیمبل خودرویی شهری است و طراحی آن برای حمل بارهای سنگین یا یدککشی تریلر و وسایل نقلیه دیگر مناسب نیست. این کار فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد کرده و میتواند باعث افزایش دمای گیربکس، سایش سریعتر قطعات و خرابی زودرس آن شود.
عوامل مؤثر بر هزینه تعمیر گیربکس رنو سیمبل
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل به عواملی مانند نوع خرابی، میزان آسیب به قطعات داخلی (صفحات کلاچ، شیر برقی، پمپ روغن)، نیاز به تعویض یا تعمیر مبدل گشتاور، هزینه روغن گیربکس، اجرت تعمیرکار و استفاده از قطعات اصلی یا متفرقه بستگی دارد. همچنین، هزینه تعویض کامل گیربکس بسیار بیشتر از تعمیرات جزئی مانند تعویض شیر برقی یا فیلتر روغن خواهد بود.
بهطور کلی، هزینه تعمیر گیربکس سیمبل و تعمیر گیربکس اتوماتیک ساندرو در سال ۱۴۰۳ بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان متغیر است که این مبلغ با توجه به نوع قطعات مصرفی ممکن است افزایش یابد.
اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل
برای جلوگیری از خرابیهای زودرس در گیربکس اتوماتیک، رعایت اصول نگهداری از آن ضروری است. یکی از مهمترین نکات، تعویض بهموقع روغن گیربکس است. در ادامه، نکاتی برای افزایش عمر مفید گیربکس آورده شده است:
تعویض به موقع روغن گیربکس : گیربکس اتوماتیک با فشار روغن کار میکند و در صورت عدم تعویض بهموقع، فشار روغن کاهش یافته و مشکلاتی از جمله اختلال در عملکرد ساعت گیربکس و شیر برقیها ایجاد میشود. این موضوع در نهایت باعث بروز خطای چک گیربکس و آسیب به پمپ روغن و صفحات داخلی گیربکس خواهد شد. توصیه میشود روغن گیربکس اتوماتیک هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.
بررسی و سرویس دورهای گیربکس در مراکز تخصصی: در بسیاری از تعمیرگاههای غیرمعتبر، از روغنهای تقلبی و دستگاههای غیراستاندارد برای تعویض روغن استفاده میشود که این امر باعث خرابی شدید گیربکس خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، تعویض روغن را تنها در مراکز تخصصی رنو انجام دهید تا از روغن اصلی و دستگاههای مخصوص تمام اتوماتیک استفاده شود.
اگر شما مالک یکی از خودروهای برند رنو هستید و گیربکس اتوماتیک خودروی شما دچار مشکل شده است، جای نگرانی نیست. ما در تعمیرگاه تخصصی سیمبل خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو سیمبل را بهصورت تخصصی و حرفهای ارائه میدهیم تا بتوانید رانندگیای روان و بدون دغدغه را تجربه کنید.
آدرس تعمیرگاه :خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس ، بعد از نمایندگی مرکزی سایپا ، لاین کندرو بن بست کاوه
موبایل : ۰۹۱۲۰۹۹۶۴۵۰